Steyr 4105 Multi to austriacki wielozadaniowiec
Oszczędny, bo włoski
Choć Steyr Multi jako cała seria montowany jest w Austrii w fabryce w St. Valentin, to pod jego maską pracuje silnik FPT (Fiat Powertrain Technologies) serii F5C, który spotkamy także w innych ciągnikach koncernu CNH Industrial o podobnej mocy. Model Steyr 4105 Multi użytkowany przez Sławomira Krupskiego ma 107 KM mocy maksymalnej i jednocześnie znamionowej.
Maksimum mocy zaczyna się bowiem przy ok. 1900 obr./min i utrzymuje się do obrotów znamionowych. Natomiast maksymalny moment obrotowy wynoszący 457 Nm silnik uzyskuje przy 1500 obr./min, jednak wartość momentu obrotowego bliska maksymalnej utrzymuje się w zakresie 1400-1600 obr./min. Jakkolwiek patrzeć, jednostka o pojemności 3,4 l wyposażona w turbodoładowanie, z układem wtrysku z listwą wysokiego ciśnienia (Common Rail), z chłodzeniem powietrza dostarczanego przez turbinę, jest przede wszystkim oszczędna.
Sławomir Krupski ocenia, iż przy najcięższej pracy, jaką była orka pługiem czterokorpusowym obracalnym, zużycie paliwa mogło przekraczać nieco 10 l/h, a w siewie kukurydzy pomimo praktycznie ciągłego wykorzystywania wałka WOM- rolnik szacował na nie więcej niż 5 l/h.
- Mamy niektóre pola położone dość daleko od zabudowań gospodarstwa, dlatego bardzo doceniam możliwość jazdy z maksymalną prędkością na obniżonych obrotach - zauważa rolnik z Chodorążka. Po osiągnięciu 40 km/h elektronika redukuje obroty silnika do 1750 na minutę.
Dlatego ciągnik zdaniem użytkownika oszczędza sporo paliwa w transporcie. Różnica jest jego zdaniem spora, gdyż wcześniej takie prace wykonywał ciągnik, który prędkość 40 km/h osiąga przy maksymalnych 2100 obr./min. W kwestii obsługi silnika rolnik nie ma zastrzeżeń, gdyż wszystkie filtry są dostępne bez trudu. Nawet do filtra kabinowego nie potrzeba wchodzić na schodki kabiny, gdyż mieści się on w lewym błotniku.