ON - włącz swoją paliwową czujność
Zła jakość paliwa to…
… przede wszystkim wzrost jego zużycia oraz spadek mocy przy większych temperaturach i obciążeniach. Za to zaskakujące jest to, że może występować także wzrost mocy spowodowany „rzadkim” paliwem, kiedy wtryskiwacze dostarczą go więcej do komór spalania.
Ponadto wystąpią problemy z uruchamianiem silnika, wzrost jego temperatury czy widoczny wzrost zadymienia z układu wydechowego. Te wszystkie objawy mogą być konsekwencjami nieodpowiedniego spalania mieszanki, na które mają wpływ m.in. jakość oleju napędowego oraz postępujące usterki w osprzęcie silnika.
- W takim przypadku bardzo pomocna jest precyzyjna diagnostyka obciążeniowa, na przykład z użyciem hamowni i pomiarami szczegółowymi pracy osprzętu silnika, w tym analizy spalin AFR (nadmiaru tlenu), jak i wykonanie badania paliwa - podkreśla Robert Halicki.
Serwisowanie jako zapobieganie
Przed kłopotami z silnikiem może uchronić cykliczne i precyzyjne jego serwisowanie oraz sprawdzanie pracy osprzętu czy wspomniana kontrola kupowanego paliwa. Pomocne będzie również kontrolowanie zanieczyszczenia układu paliwowego ciągnika i jego regularne czyszczenie.
- W zakresie czyszczenia i smarowania całego układu paliwowego i wtryskowego z pomocą przychodzą specjalne środki czyszczące. Nasza firma po przetestowaniu wielu spośród dostępnych na rynku od lat stosuje preparat firmy Motul. Producent ten ma bardzo duże doświadczenie w przygotowywaniu środków smarnych, czyszczących i płynów eksploatacyjnych. Dlatego polecamy środek Diesel System Clean. Jego cykliczne stosowanie, co ok. 200-250 mth, wydłuża nawet kilkukrotnie żywotność i sprawność układu wtryskowego. Wykonanie czyszczenia w maszynach mających już zanieczyszczony zbiornik paliwa osadami, np.: biododatków, zabrudzone filtry paliwa, wymaga najpierw wyczyszczenia zbiornika, wymiany filtrów, a następnie przystąpienia do czyszczenia wspomnianym preparatem. Sama procedura jest już prosta, gdyż środek Diesel System Clean dodajemy do paliwa, a on mieszając się z nim, spala się, czyszcząc oprócz pompy i wtryskiwaczy także komorę spalania. Zachęcam także, aby z powodu wielu paliw złej jakości częściej wymieniać ich filtry. Nasza firma zaleca takie wymiany co ok. 150-250 mth w zależności od rodzaju silnika - podpowiada Robert Halicki.