ON - włącz swoją paliwową czujność
Wielu osobom wydaje się, że jeżeli paliwo jest czyste i klarowne, to jest ono dobre, a gdy ma w sobie widoczne zanieczyszczenia, to jest gorszej jakości. Niestety, czasami i w tym pierwszym przypadku można trafić na produkt drugiego sortu.
W dobie dużego popytu na olej napędowy i „walki” o jego cenę na naszym rynku w obrocie znajdują się paliwa o bardzo różnej jakości (kaloryczności, gęstości itp.). Ponadto oferowany jest olej napędowy z biododatkami, jak i bez nich.
Paliwo z kłopotliwym wypełniaczem bio
Przede wszystkim przy każdej dostawie powinniśmy zwrócić uwagę na badania otrzymanej partii paliwa. Ponadto wiadomo, że przy ocenie wzrokowej olej napędowy powinien być klarowny i bez widocznych gołym okiem zanieczyszczeń.
Warto również wiedzieć, że jeżeli ciągnik ma nowoczesny silnik, to lepiej, aby spalany przez niego olej napędowy nie zawierał biododatków.
Natomiast jeżeli już są, to trzeba bacznie obserwować, czy nie dochodzi do ich „rozrostu”, co jest przyczyną rozwoju bakterii. Jeżeli tak się zdarzy, to niezbędne jest zgłoszenie tego faktu dostawcy oraz lepsza filtracja paliwa, zanim trafi ono do zbiornika ciągnika.
Olej napędowy. Uwaga, to niezła mikstura
Dlatego w pierwszej kolejności należy sprawdzić poziom biododatków. Następnie warto zwrócić uwagę na zawartość wody. Nasza norma dopuszcza jej aż 200 mg na 1 kg paliwa, jednak wysokiej jakości paliwa zawierają jedynie ok. 20-30 mg/kg.
- Kolejnym ważnym parametrem jest zawartość siarki. O ile paliwo nie jest całkowicie bezsiarkowe, co jest bardzo korzystne dla nowoczesnych silników, o tyle należy się starać, by było jej jak najmniej. Połączenie siarki z dużą zawartością wody powoduje tworzenie kwasu siarkowego i wzrost korozji w układzie paliwowym czy co najgorsze – w układzie wtryskowym - przestrzega Robert Halicki, reprezentujący 44tuning.pl
Firma ta wykonując od kilku lat diagnostyki obciążeniowe i optymalizację mocy w maszynach rolniczych, ma duże doświadczenie i wiedzę w tym zakresie.
Do kolejnych parametrów, na które należy zwrócić uwagę, należą liczba cetanowa i indeks cetanowy. Najlepiej jeśli są w wyższym zakresie, przykładowo 52-55. Znaczenie mają także lepkość paliwa i temperatura jego zapłonu. O ciałach obcych już wspominaliśmy - im ich mniej, tym lepiej.