John Deere z nową serią 6R
Amerykański producent z logo skaczącego jelenia zaprezentował dzisiaj zmodernizowaną rodzinę 6R. Pojawiły się przy okazji także nowe modele, m.in. mocniejszy kompaktowy czterocylindrowiec.
Nowym ciągnikom przyjrzymy się dokładniej już niedługo, a wrażenia z jazdy przekażemy na łamach noworocznego wydania RPT*. Teraz zobaczmy, o czym informuje producent.
John Deere serii 6M – szerszy wybór przekładni
Kluczową nową cechą serii 6R jest zintegrowany system 1-Click-Go AutoSetup, dzięki któremu ustawianie parametrów traktora i narzędzia jest dużo łatwiejsze i szybsze. Operator może zaoszczędzić na polu nawet 90% czasu, jaki zajmuje klikanie na wyświetlaczu, a do tego ciągnik jest zawsze poprawnie zagregowany z maszyną.
Wszystkie potrzebne ustawienia można wcześniej zaplanować i zarządzać nimi w chmurze. Obejmują one między innymi dane agronomiczne, takie jak: granice pól, linie prowadzenia i dawkowanie środków. Gdy ciągnik przekroczy granicę pola, automatycznie staje się dostępny przechowywany profil, co pozwoli każdemu operatorowi, który wsiada do kabiny zachować dokładność i uniknąć pomyłek.
AutoSetup ułatwia pracę, a inne rozwiązania John Deere zwiększają także komfort operatora. Między innymi wyeliminowano deskę rozdzielczą znajdującą się za kierownicą, co ma na celu poprawić widoczność do przodu, ale też zwiększyć kontrolę operatora przy użyciu konsoli w podłokietniku i z prawej strony. Wszystkie ustawienia i wskaźniki są udostępniane na wyświetlaczu słupka narożnego.
Ciągniki John Deere w KR Kietrz
Na potrzeby ładowaczy czołowych obecny jest system ważenia dynamicznego, który umożliwia ważenie w ruchu, bez konieczności zatrzymywania. Ponadto funkcja powrotu do pozycji umożliwia ustawianie wysięgnika na właściwej pozycji jednym kliknięciem, natomiast funkcja poziomowania horyzontalnego zapobiega rozsypywaniu pobranego materiału.
W nowej serii 6R udoskonalono inteligentne zarządzanie mocą (IPM). Oznacza to, że funkcjonowanie IPM nie ogranicza się do zastosowań związanych z transportem i WOM, ale też w razie potrzeby zapewnia dodatkową moc w zastosowaniach wymagających pracy układu hydraulicznego. Modele czterocylindrowe dostarczają do 20 KM mocy, a sześciocylindrowe do 40 KM na potrzeby korzystania z wentylatorów, pomp i najbardziej energochłonnych maszyn korzystających z układu hydraulicznego, na przykład prasoowijarek, wozów asenizacyjnych czy siewników rzędowych.
Dostępny pod koniec roku 2022 nowy odbiornik satelitarny StarFire ma oferować lepszą efektywność w zakresie rolnictwa precyzyjnego. Niezależnie od tego, który poziom dokładności sygnału korekcyjnego zostanie wybrany, nowe urządzenie będzie zapewniać stabilność sygnału podczas pracy w miejscach zacienionych.
Kolejną wyróżniającą się cechą najnowszych ciągników serii 6R jest nowe wzornictwo. Maska i lusterka są dobrze znane z serii większych firmy John Deere, natomiast forma nazewnictwa i numeracji zostały zaczerpnięte z modeli typoszeregów: 7R, 8R i 9R. Po nazwie serii 6R obecnie podane jest osobne wskazanie znamionowej mocy silnika.
Aby zaspokoić indywidualne wymagania klientów, serię ciągników 6R wzbogacono o cztery nowe modele. To m.in. model 6R 185, który rozwija do 234 KM przy zastosowaniu inteligentnego zarządzania mocą (IPM) i jest przeznaczony szczególnie do prac transportowych, a także model 6R 150 z czterocylindrowym silnikiem i dużą ładownością. Ma on stanowić dobry wybór dla gospodarstw o profilu mieszanym.
W nowym portfolio dostępnych jest też więcej opcji przekładni. W przypadku modeli czterocylindrowych oprócz AutoQuad Plus i skrzyni bezstopniowej AutoPowr klienci mają teraz do wyboru także opcję CommandQuad. Z oferty wypada za to transmisja PowrQuad.
Nowy model 6R 185 jest przeznaczony dla rolników i usługodawców poszukujących niewielkiego, wszechstronnego i mocnego sześciocylindrowego ciągnika, który będzie służyć głównie do transportu, niemniej zdolnego sprostać wysokim wymaganiom co do mocy układu hydraulicznego. Model ten oferuje nawet 234 KM mocy maksymalnej przy zastosowaniu inteligentnego zarządzania mocą w przypadku transportu, pracy z WOM i użycia roboczej instalacji olejowej.
Jak informuje producent, ciągnik 6R 185 jest także zwrotny ze względu na niewielki rozstaw osi wynoszący zaledwie 2,77 m, przez co jest bardziej zwarty niż większe modele serii 6R o rozstawie osi 2,8 lub 2,9 m. Cecha ta, w połączeniu z silnikiem John Deere PowerTech PSS o pojemności 6,8 l oraz przekładnią AutoPowr, sprawia, że ciągnik ten powinien się wykazać bardzo dobrą efektywnością paliwową na drodze.
Gospodarstwa o profilu mieszanym preferują ciągniki czterocylindrowe, nie chcą jednak rezygnować z mocy. Model 6R 150, zapewniający maksymalną moc 165 KM lub 177 KM przy zastosowaniu inteligentnego zarządzania mocą (IPM), jest obecnie największym w swojej serii modelem czterocylindrowym i dobrze wpasowuje się w ten segment zapotrzebowania rynku. Zwiększono również rozmiar opon — do kół tylnych dostępne są opcje z 650/65 R38 na czele.
Niska masa własna wynosząca 6,5 t oraz całkowita masa dopuszczalna 10,45 t oznaczają, że traktor 6R 150 charakteryzuje się dużą ładownością wynoszącą 4 t. Dlatego model ten oferuje osiągi ciągnika sześciocylindrowego wraz z zaletami pojazdu czterocylindrowego, takimi jak niewielkie gabaryty i masa w połączeniu ze zwrotnością i wszechstronnością.
Na potrzeby podnoszenia cięższego sprzętu udźwig tylnego podnośnika został zwiększony o 12%. Model 6R 150 wyposażono także w pompę hydrauliczną o wydatku 155 l/min, która w połączeniu z systemem ważenia dynamicznego zapewnić powinna znacznie większą wydajność ładowacza czołowego.
*EDIT: Z powodu odwołania spotkania prasowego niestety nie będziemy mogli przekazać zapowiadanych przez nas wrażeń z jazdy w styczniowym wydaniu miesięcznika RPT!