Claas Atos powiększył rodzinę
Najsilniejszy model serii, czyli Atos 350 o mocy 109 KM, został przez producenta potraktowany wyjątkowo. Oprócz wymienionych opcji skrzyń przekładniowych może mieć przekładnię z trzema półbiegami – Trishift. Dostępne są dwie opcje – z pięcioma zakresami i dwiema lub czterema grupami. Przekłada się to na liczbę biegów wynoszącą odpowiednio: 30/30 i 60/60. Opcja z czterema grupami biegów (dotyczy to wszystkich modeli ciągników Atos) ma dwie grupy przeznaczone do bardzo wolnej jazdy, czyli są to tzw. biegi pełzające.
Claasy gotowe do jazdy automatycznej
Hamulec jak sprzęgło
Ciągniki Claas Atos z elektrohydraulicznym rewersorem mogą być wyposażone w funkcję Smart Stop. Pozwala ona zatrzymać traktor poprzez naciśnięcie tylko pedału hamulca nożnego, bez potrzeby jednoczesnego naciskania pedału sprzęgła lub przestawiania dźwigienki rewersora elektrohydraulicznego. To bardzo wygodne rozwiązanie, zwłaszcza kiedy pracujemy z ładowaczem czołowym lub prasą zwijającą bele, która na czas ich owinięcia i wyrzutu wymaga zatrzymania się na chwilę. Oczywiście kiedy puścimy pedał hamulca, ciągnik ruszy.
Mieliśmy okazję sprawdzić, jak działa ta funkcja i zapewniamy, że bez zarzutu. Aby ją uaktywnić, wystarczy nacisnąć jeden przycisk na desce rozdzielczej. Funkcja Smart Stop rozłącza się automatycznie po przekroczeniu prędkości 20 km/h.
Innym ciekawym rozwiązaniem, w które mogą być wyposażone ciągniki Claas Atos 350, jest Dynamic Steering. Uruchamia się go przyciskiem umieszczonym obok tego do załączania i wyłączania funkcji Smart Stop. Wtedy aby skręcić koła na maksa, nie musimy wykonać 4,5 obrotów kierownicą – tylko dwa.
Podnoszą od 4,6 do 5,5 tony
Class Atos serii 200 ma udźwig tylnego TUZ-u wynoszący 4,6 t. Jego więksi bracia serii 300 dźwigają 4,8 t, z wyjątkiem najsilniejszego Atosa 350, który unosi 5,5 t. Można wybrać sterowanie mechaniczne lub elektroniczne tylnych ramion podnośnika. Natomiast opcjonalny zintegrowany z traktorem przedni TUZ ma udźwig 1,9 t. Claas podkreśla, że jego ramiona można unieść do pozycji pionowej, co w wielu przypadkach ułatwia pracę ciągnikiem.
Ciekawie rozwiązany jest tylny WOM, gdyż dostępne są dwa wałki. Górny ma napęd niezależny i może mieć obroty wynoszące 540 lub 1000 na minutę. Dostępne są również obroty eko pozwalające oszczędzać paliwo. Natomiast opcjonalny dolny WOM oferuje obroty zależne od prędkości jazdy. Jak informuje producent, ma on zastosowanie do napędu aktywnego, np. kół przyczepy.
Standardowa pompa hydrauliczna ma wydajność 55 l/min. Opcjonalnie dostępne są dwie pompy o łącznej wydajności 60 l/min. Uzyskiwana jest ona przy 1600 obr./min wału korbowego, co oczywiście obniża zużycie paliwa. Maksymalna liczba gniazd hydraulicznych wynosi osiem. Sześć jest sterowanych mechanicznie, a dwa elektrohydraulicznie.
Zamawiając ciągnik serii Atos z firmowym ładowaczem czołowym, możemy wybrać, w jaki sposób będziemy go obsługiwać. Dostępne jest sterowanie mechaniczne (Propilot) lub hydrauliczne (Flexpilot). Kabina oparta na czterech słupkach ma szklane okno dachowe, co ułatwia pracę z ładowaczem czołowym.
Artykuł ukazał się w RPT 4/2015 - ZAPRENUMERUJ