Niemieckie Towarzystwo Rolnicze (DLG) od lat przeprowadza badania ciągników rolniczych. W 2017 r. do centrum testowego niedaleko Frankfurtu nad Menem trafiły traktory marek: Case IH, New Holland i Steyr. Jak czytamy w komunikatach prasowych, uzyskały najlepsze wyniki w swojej klasie mocy. Ciekawe jest to, że były one identyczne.
Jak to możliwe, żeby trzy ciągniki w testach DLG Powermix uzyskały takie same rezultaty? Odpowiedź jest prosta, należą do jednego koncernu (CNH Industrial) i dlatego zamontowano w nich takie same główne podzespoły mechaniczne, czyli silnik (Fiat Powertrain Technologies) i skrzynię biegów. Produkowane są one w fabrykach wchodzących w skład koncernu CNH Industrial.
Na testy DLG Powermix przeprowadzone we wrześniu 2017 r. trafiły następujące modele ciągników: Case IH Maxxum 145 Multicontroller, New Holland T6.175 Dynamic Command i Steyr 4145 Profi. Zamontowano w nich silniki czterocylindrowe o pojemności 4,485 l. Z danych technicznych wynika, że ich moc znamionowa osiągana przy 2200 obr./min wynosi 145 KM, a podczas pracy z WOM-em i w transporcie (tzw. moc dodatkowa boost) 160 KM. Z kolei moce maksymalne generowane przy 1800 obr./min wynoszą odpowiednio 155 i 175 KM. Silniki spełniają normę emisji spalin Stage IV m.in. dzięki wykorzystaniu układu Hi-eSCR. W teście Powermix moc zmierzona na WOM-ie bez boosta wyniosła 134 KM (znamionowa) i 145 KM (maksymalna).
We wspomnianych modelach zamontowane są nowe skrzynie biegów, które chociaż mechanicznie są takie same, to mają różne nazwy i różnią się podanym zakresem prędkości uzyskiwanych na zakresach pierwszym i drugim.
Mając pług obracalny 4-skibowy w opcji 3+1 możemy uzyskać taką samą szerokość roboczą orząc trzema lub czterema korpusami. Zastanawiające jednak jest to, która opcja jest mniej paliwożerna. Na zlecenie redakcji RPT, naukowcy z Przemysłowego...
Przekładnie mechaniczne sterowane automatycznie
W Case IH Maxxum 145 Multicontroller jest to przekładnia ActiveDrive 8. W ciągniku New Holland T6.175 Dynamic Command nazwa skrzyni przekładniowej zawarta jest w nazwie modelu (Dynamic Command). Natomiast w traktorze Steyr 4145 Profi skrzynia biegów to S-Control 8. Wszystkie przekładnie mają 24 przełożenia do przodu i 24 do tyłu uzyskiwane z kombinacji ośmiu biegów i trzech zakresów. To innowacyjne skrzynie mechaniczne, tzw. dwusprzęgłowe (Dual Clutch), oferujące bogatą automatykę pracy. Wszystkie przełożenia mogą być zmieniane automatycznie podczas jazdy pod obciążeniem bez zatrzymania się ciągnika. W tym zakresie skrzynia ta przypomina przekładnię bezstopniową. Należy jednak pamiętać, że komfort obsługi nie jest tak wysoki jak w bezstopniówce, bo przełączanie półbiegów, a zwłaszcza zakresów, jest odczuwalne. Z drugiej strony, sprawność przekładni mechanicznej w przekazywaniu momentu obrotowego jest wyższa niż bezstopniowej. Dzięki temu wykonując pracę, spalimy mniej paliwa. Artykuł wyjaśniający działanie przekładni Dynamic Command opublikowaliśmy w RPT 12/2017.
Pierwszy zakres przekładni ActiveDrive 8 jest przeznaczony do cięższych prac wymagających dużej siły pociągowej i pozwala uzyskać prędkość do 10,2 km/h. Drugi zakres umożliwia pracę w przedziale 1,6-18,1 km/h. Natomiast pierwszy zakres przekładni Dynamic Command oferuje prędkość do 9,4 km/h, a drugi w zakresie 3,9-17,3 km/h. Przekładnia S-Control 8 na pierwszym zakresie pozwala uzyskać prędkość do 10,7 km/h, a na drugim w przedziale 4,3-18,1 km/h. Wyraźnie widać, że przekładnie mają różne prędkości dla zakresów, co sprawia wrażenie zamontowania ich różnych wersji. Wyniki testu DLG Powermix udowadniają, że jednak są takie same.