W traktorach Case IH Maxxum 145 Multicontroller, New Holland T6.175 Dynamic Command oraz w ciągniku Steyr 4145 Profi ich skrzynie przekładniowe mogą być doposażone w reduktor biegów pełzających pozwalający uzyskać liczbę przełożeń 48/48. Do jazdy transportowej przewidziano zakresy trzecie przekładni pozwalające rozpędzić ciągniki do 40-50 km/h – zależnie od rynku, na którym są oferowane.
DLG czyli Niemieckie Towarzystwo Rolnicze w tym roku Dni Pola organizuje w dniach od 14 do 16 czerwca w miejscowości Gut Mariaburghausen pod Hassfurtem. Ci rolnicy, którzy mogą powinni tam pojechać, bo naprawdę warto. Dla przybyłych gości...
Symulacja pracy polowej i transportowej
Opracowany przez specjalistów z DLG test Powermix przeprowadzany jest od zeszłego roku na zaawansowanym technologicznie rolkowym stanowisku pomiarowym – test Powermix 2.0. Można na nim odtworzyć m.in. warunki pracy polowej z różnymi maszynami i narzędziami. W sumie przeprowadzanych jest 12 różnych badań wymagających od ciągnika: siły uciągu, siły uciągu i pracy tylnego WOM-u, siły uciągu i pracy tylnego WOM-u oraz pracy hydrauliki zewnętrznej. W ramach testu samej siły uciągu ciągnika symulowana jest jego praca z pługiem (obciążenie 100 i 60%) oraz kultywatorem (obciążenie 100 i 60%). Badanie siły uciągu i pracy tylnego WOM-u ciągnika jest oceniane poprzez pracę z broną aktywną (obciążenie 100, 70 i 30%) oraz kosiarką (obciążenie 100, 70 i 30%). Z kolei test siły uciągu i pracy tylnego WOM-u oraz pracy hydrauliki zewnętrznej polegał na symulacji pracy z rozrzutnikiem obornika i prasą.
Ponadto przeprowadzany jest test symulujący jazdę transportową. W tym przypadku wynik średni nie jest podawany jako średnia arytmetyczna, ale stanowi wartość ważoną w ujęciu: jazda pod górę (50%), na terenie płaskim z ustawioną prędkością 40 km/h (40%) i po zatrzymaniu się na biegu jałowym (10%). Ma to odzwierciedlać średnie obciążenie ciągnika podczas jazdy transportowej.
Podczas każdego ze wspomnianych testów odczytywane są: obroty silnika, prędkość jazdy, moc całkowita, całkowite i jednostkowe zużycie paliwa oraz zużycie płynu AdBlue i paliwa przeznaczonego na regenerację filtra DPF. Oczywiście w przypadku ciągników Case IH Maxxum 145 Multicontroller, New Holland T6.175 Dynamic Command i Steyr 4145 Profi ostatni parametr nie był brany pod uwagę, bo ich silniki nie mają filtra cząstek stałych.
Wyniki w różnych jednostkach
Wyniki testów symulujących prace polowe DLG Powermix ciągników Case IH Maxxum 145 Multicontroller, New Holland T6.175 Dynamic Command i Steyr 4145 Profi dały średni wynik jednostkowego spalania paliwa wynoszący 258 g/kWh. Natomiast średnie zużycie AdBlue wyniosło 23 g/kWh, co stanowi 6,8% spalonego w tym czasie paliwa. Najbardziej paliwożerna w ujęciu l/h okazała się praca z kosiarką (27,3 l/h), a najlżejsza z broną aktywną i obciążeniem 40% (13,1 l/h). Za to w ujęciu g/kWg najwięcej paliwa pochłaniała praca z prasą (302 g/kWh), a najmniej z broną aktywną i obciążeniem 100%. Pełne wyniki przedstawia tabela. Spalanie paliwa podane jest w l/h i g/kWh. Interpretując te wyniki, należy mieć na uwadze moc całkowitą podaną dla danej pracy. Interpretacji spalania w l/h nie trzeba wyjaśniać, ale jednostkowe zużycie paliwa wyrażane w g/kWh nie jest powszechną jednostką. Dlatego przypominamy, że określa ono jego wielkość wyrażoną w gramach przypadającą na jednostkę wykazanej pracy – jeżeli jednostkowe zużycie paliwa wynosi 250 g/kWh, oznacza to, że silnik zużywa 250 g paliwa na wytworzenie 1 kW mocy w ciągu 1 godziny. Im silnik jest bardziej sprawny, tym mniej zużywa paliwa do wykonania tej samej pracy.
Opisany test DLG Powermix ciągników trzech różnych marek udowodnił, że wiedza na temat producentów traktorów i zależności pomiędzy nimi może pomóc w podjęciu decyzji zakupowych. Wiedząc, że traktory mają ten sam silnik i skrzynię biegów, a co za tym idzie uzyskują jednakowe wyniki testów, łatwiej wybrać najlepszą ofertę. Oczywiście o zakupie ciągnika decydują również subiektywne odczucia dotyczące jego obsługi, wyglądu i przywiązania do marki i dilera.