Konsumenci mogą liczyć na rzetelne informacje o branży mięsnej

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: Mirosław Lewandowski | lewandowski@apra.pl
24-10-2022,10:30 Aktualizacja: 24-10-2022,12:00
A A A

- Nie możemy czekać na to co inni powiedzą o nas. Musimy mówić o sobie własnym głosem i głosem naszych ekspertów - stwierdza Agnieszka Jamiołkowska, ekspert Unii Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego (UPEMI).

Polska branża mięsna to jeden z kluczowych filarów rodzimej ekonomii. Podobnie jak wiele innych gałęzi gospodarki musi się obecnie mierzyć z wieloma trudnościami i nie może być pewna swojej przyszłości.

Oprócz rosnących cen energii i zwiększających się kosztów produkcji, hodowcy i producenci mięsa muszą mierzyć się również z wyzwaniami wynikającymi ze spadającego poziomu spożycia mięsa.

Zootechniczny Punkt Widzenia, podcast, dobrostan zwierząt, zwierzęta gospodarskie, hodowla zwierząt, zootechnika

Zootechniczny Punkt Widzenia czyli podcast o produkcji zwierzęcej

Zootechniczny Punkt Widzenia to podcast, w którym prezentujemy nasze opinie dotyczące wydarzeń związanych z branżą zwierzęcą. Nie tylko na stronach internetowych, ale też w telewizji i w mediach społecznościowych, coraz częściej zderzamy się...

Branża mięsna musi także odpierać często niesłuszne zarzuty i bronić dobrego imienia w wyniku sztucznie rozpętanych afer dotyczących metod hodowli i produkcji mięsa. Równie istotny jest nacisk konsumentów i zaostrzające się przepisy prawne dotyczące ochrony środowiska i dobrostanu zwierząt.

Wszystko to sprawia, że do zmian muszą dostosować się nie tylko producenci i hodowcy, ale również organizacje branżowe, które ich zrzeszają.

- Jeszcze kilka lat temu rolą organizacji branżowych było wsparcie w promocji produktów mięsnych i podejmowanie interwencji odnośnie proponowanych zmian legislacyjnych. Obecnie liczba pól naszych interwencji i działalności musi zostać zwiększona i bardziej wyspecjalizowana, tak aby odpowiadać na wszystkie potrzeby przedsiębiorstw z branży mięsnej - mówi Wiesław Różański, prezes zarządu UPEMI.

Branża mięsna to duży pracodawca

Według ekspertów UPEMI, organizacje branży mięsnej powinny otworzyć się mocniej na przedsiębiorstwa reprezentujące pozostałe gałęzi gospodarki, tak aby oferować większe wsparcie w zakresie know-how oraz dostarczać rozwiązania, które będą wspierać rozwój sektora.

mięso z probówki, Copa-Cogeca, Marian Sikora, Jacek Zarzecki, Jerzy Wierzbicki

Trzeba rozwiązać kwestię nazw dla "mięsa z próbówki"

Marketingowi produktów "mięsnych" z laboratoriów od zawsze towarzyszyła agresywna kampania medialna, której celem jest obrzydzenie konsumpcji produktów pochodzenia odzwierzęcego takich jak mięso czy mleko -...

- Bardzo często skupiamy się na wewnętrznych problemach branży i sektorze rolno-spożywczym czyli krótko mówiąc samym produkcie końcowym. Przysłowiowa kiełbasa nie pojawia się przecież magicznie na naszym stole. Hodowcy i przedsiębiorcy muszą zakupić sprzęt, linie produkcyjne, zatrudnić pracowników, wyszkolić ich oraz zdobyć środki finansowe na realizację inwestycji. To wszystko sprawia, że w każdy plasterek wspomnianej wcześniej kiełbasy, zaangażowanych jest bardzo wiele podmiotów, poczynając od firm z branży HR, banków, towarzystw ubezpieczeniowych, a na logistyce kończąc - wyjaśnia Agnieszka Jamiołkowska dyrektor zarządzająca UPEMI.

Branża mięsna to nie tylko gwarant bezpieczeństwa żywnościowego, ale przede wszystkim duży pracodawca zatrudniający w przetwórstwie i uboju ponad 100 tysięcy pracowników. Z kolei liczba samych przedsiębiorstw przekracza 3 tysiące.

Dostarczą sprawdzone informacje

pasze, tłuszcz, natłuszczanie paszy, bezpieczeństwo pasz, Główny Inspektorat Weterynarii, główny lekarz weterynarii

GIW informuje, że w paszach nie ma przekroczeń

"Wyniki wszystkich dotychczas wykonanych badań nie wskazują przekroczeń obowiązujących norm. Dotyczy to zarówno próbek pobranych przez Inspekcję Weterynaryjną doraźnie, jak również pochodzących z badań...

UPEMI podkreśla, że trapiące branżę od dłuższego czasu kryzysy wizerunkowe wymuszają zmianę sposobu komunikacji z producentami, ale przede wszystkim z konsumentami. Choć zdecydowana większość kryzysów, w ocenie ekspertów UEPMI, generowana jest sztucznie w pogoni za sensacją, to należy zmienić sposób reakcji.

- Nie możemy czekać na to co inni powiedzą o nas. Musimy mówić o sobie własnym głosem i głosem naszych ekspertów – stwierdza Agnieszka Jamiołkowska.

- Do niedawna byliśmy bardzo mocno reaktywną branżą. Nasza obecność w mediach była wynikiem reakcji na pojawiające się zagrożenia dla naszego wizerunku i mniej lub bardziej prawdziwe afery. Doskonałym przykładem jest ostatnia afera paszowa. Zostaliśmy posądzeni o to, że polski drób jest niebezpieczny dla zdrowia, co nie jest zgodne z prawdą - przyznaje ekspert UPEMI Katarzyna Skrzymowska.

Podkreśla, że branża mięsna nie może ograniczać się do apeli i listów kierowanych do decydentów i mediów. Rolą organizacji jest dostarczanie sprawdzonych i rzetelnych informacji.

- Obecnie rozpoczynamy realizację proaktywnej polityki informacyjnej. Branża mięsna ma do przekazania wiele ciekawych i pozytywnych dla konsumentów, a może również dla naszych krytyków, informacji. Poczynając od działań na rzecz ochrony środowiska przez dobrostan zwierząt, aż po informacje dotyczące gwarancji wysokiej jakości i bezpieczeństwa polskiego mięsa i jego przetworów - podsumowuje Katarzyna Skrzymowska.

Książki warte polecenia: Sygnały racic|Rozród - Praktyczny przewodnik zarządzania rozrodem (Cow Signals) Sygnały brojlerów |Sygnały kur nieśnych |Sygnały indyków



Poleć
Udostępnij
Aktualne wydanie
Hoduj z głową świnie 6/2024

Hoduj z głową świnie:

-Choroba obrzękowa niejedno ma imię

-Białko paszowe - problem rzeczywisty czy wydumany?

-Remont stada własny lub z zakupu?

PRENUMERATA


 

Aktualne wydanie
Hoduj z głową bydło 6/2024

Hoduj z głową bydło:

-Czy i jak stosować aminokwasy chronione?

-Dlaczego wciąż przekarmiamy krowy białkiem?

-IBR, czyli wyzwanie dla nowoczesnych hodowców

PRENUMERATA