Rząd zajmie się przepisami wspierającymi polskich rolników
Producenci będą mogli dobrowolnie oznakowywać żywność informacją "polski produkt", a fundusze promocji mają w większym stopniu wspierać polskich rolników - to rozwiązania dwóch projektów nowelizacji ustaw, którymi we wtorek ma zająć się rząd.
W projekcie nowelizacji ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych, autorstwa resortu rolnictwa, zaproponowano rozwiązania uwzględniające postulaty producentów rolnych dotyczące zwiększenia ich wpływu na wydatkowanie środków z funduszy promocji artykułów rolno-spożywczych.

Europarlament zajął się barierami dla producentów żywności
O wydatkach danego funduszu decyduje komisja zarządzająca składająca się z przedstawicieli producentów surowców i przetwórców oraz reprezentanta izb rolniczych.
Fundusze promocji produktów rolno-spożywczych powstały na podstawie ustawy z maja 2009 r. Powołano ich osiem: mleka, mięsa wieprzowego; wołowego; końskiego; owczego; ziarna zbóż i przetworów zbożowych; owoców i warzyw; mięsa drobiowego oraz ryb. Wcześniej istniał już fundusz promocji mleka.
Są one tworzone z wpłat w wysokości 0,001 zł od każdego skupionego kilograma mleka lub 0,1 proc. wartości pozostałych towarów takich jak zboże, mięso, owoce, ryby.

Posłowie Kukiz'15 proponują utworzenie Inspekcji Żywności
Fundusze dysponują ok. 40 mln zł rocznie, z czego największymi środkami - fundusze promocji mleka i mięsa wieprzowego.
Zgodnie z projektem, środki z funduszy promocji produktów rolno-spożywczych mają być przeznaczane na działania informacyjne i promocję produktów rolno-spożywczych wytwarzanych przez producentów dokonujących wpłat na te fundusze. Chodzi o to, aby producenci w większym stopniu odczuli korzyści z dokonywanych wpłat na fundusze.
Projekt przewiduje też zmiany w składzie komisji zarządzających funduszami promocji. Ma zwiększyć się liczba przedstawicieli producentów z czterech do pięciu i zmniejszyć liczba przedstawicieli przetwórców z czterech do trzech.

Jurgiel: chcemy, by większe zyski zostawały w kieszeni rolników
Nowela ma obowiązywać od 1 stycznia 2017 r.
We wtorek rząd ma się też zająć projektem noweli ustawy o jakości artykułów rolno-spożywczych, autorstwa resortu rolnictwa. Według regulacji producenci będą mogli dobrowolnie oznakowywać żywność informacją "polski produkt".
Informacja ta ma dotyczyć krajowego pochodzenia wytwarzanego produktu nie tylko w odniesieniu do miejsca prowadzenia przetwórstwa, ale również w odniesieniu do użytych składników. Dzięki temu konsumenci będą mogli wyszukiwać produkty wytworzone w Polsce i z użyciem krajowych surowców.

Jurgiel otwiera chiński rynek dla polskiej żywności
Dla pozostałych środków spożywczych stosuje się ogólne unijne zapisy dotyczące kraju pochodzenia, zgodnie z którymi obowiązek podawania takiej informacji wskazany jest jedynie w przypadku, gdyby jej brak mógłby w istotnym stopniu wprowadzić w błąd konsumenta, co do prawdziwego źródła pochodzenia, np. gdy opakowanie i sposób prezentacji sugeruje inne pochodzenie produktu niż jest w rzeczywistości.
Zapotrzebowanie krajowych konsumentów na informację o miejscu pochodzenia żywności jest duże. Jak wynika z badań, niemal 70 proc. z nich uważa miejsce pochodzenia za czynnik odgrywający istotną rolę przy zakupie żywności.
Przewidziany termin wejścia regulacji w życie to 1 stycznia 2017 r.