Można wnioskować o oszacowanie suszy przez komisje bez protokołu wygenerowanego przez aplikację!
Do wniosku o oszacowanie strat suszowych przez komisję pracującą w terenie rolnik nie musi dołączać protokołu lub kalkulacji wygenerowanych przez rządową aplikację. Wiadomo ponadto, jak mają wyglądać rzeczone komisje.
O niejasnościach w rozporządzeniu przewidującym możliwości szacowania szkód spowodowanych przez tegoroczną suszę także przez komisje pracujące w terenie alarmowała Wielkopolska Izba Rolnicza (WIR), o czym pisaliśmy tutaj. Nie wiadomo było m.in. czy należy dołączyć do wniosku wydruk kalkulacji lub protokołu wygenerowanego przez aplikację „zgłoś szkodę rolniczą”, która dopiero ma zostać uruchomiona (według zapowiedzi resortu rolnictwa – „około 20 lipca”).
Susza rolnicza na terenie wszystkich województw. Są najnowsze dane IUNG
Komisje niezależnie od aplikacji
Poproszony o interpretacje przepisów rozporządzenia wojewoda wielkopolski za pośrednictwem urzędników w piśmie z 19 lipca wyjaśnił m.in., że „(…) zgodnie z obowiązującymi przepisami, Zespoły Komisji mogą przystąpić do lustracji upraw rolnych i dokonać szacowania szkód spowodowanych suszą rolniczą. Szacowanie szkód odbywa się na wniosek producenta”.
Co najważniejsze, według służb wojewody, oszacowanie szkód przez komisje poprzez lustracje w terenie może nastąpić niezależnie od terminu złożenia przez rolnika wniosku za pomocą aplikacji.
„W piśmie tym wojewoda wskazuje, że rolnik nie musi do wniosku o oszacowanie suszy przez komisje dołączać protokołu lub kalkulacji z oszacowania wygenerowanych przez aplikację. Nie mniej jednak, rolnik musi w tej aplikacji złożyć wniosek o oszacowanie” – potwierdza WIR.
Co najmniej 3 osoby w składzie
Warto dodać, że wiceminister rolnictwa Ryszard Bartosik 17 lipca skierował do wojewodów wystąpienie, prosząc m.in. o pilne powoływanie komisji do szacowania szkód suszowych.
Niejasne zapisy rozporządzenia o szacowaniu skutków suszy. WIR interweniuje
„Komisja powinna oszacować szkody spowodowane przez suszę w terminie do dwóch miesięcy od dnia złożenia wniosku przez producenta rolnego, nie później niż do czasu zbioru plonu głównego danej uprawy albo jej likwidacji i nie wcześniej niż od wschodów upraw” – stwierdził Bartosik.
Wskazał ponadto, że komisje powinny składać się z co najmniej 3 osób, w tym 1 przedstawiciela ośrodka doradztwa rolniczego oraz 1 przedstawiciela izby rolniczej, mających wykształcenie wyższe lub średnie w zakresie rolnictwa lub ekonomiki rolnictwa albo co najmniej 5-letni staż w prowadzeniu gospodarstwa rolnego potwierdzony przez sołtysa.
Zgodnie z wytycznymi, komisje mają sporządzać raporty z oszacowania szkód, a nie protokoły. Raport komisja ma składać za pomocą publicznej aplikacji w terminie 60 dni od oszacowania szkód, ale nie później niż do 15 października
Wiceszef resortu rolnictwa uczulił też, by komisje zwracały szczególną uwagę na zgodność upraw i powierzchni zgłoszonych do lustracji z wnioskiem o płatności obszarowe.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś