Przemysł mleczarski stawia na innowacje. Produkty muszą być naturalne
Przemysł mleczarski coraz częściej stawia na naturalne produkty i przykłada większą wagę do innowacji. Valio, największy producent w Finlandii jest już obecny w Polsce. Firma opracowała wiele technologii wykorzystywanych w produkcji nabiału.
- Innowacje w przemyśle mleczarskim są bardzo istotne, ponieważ w ten sposób możemy się wyróżnić na tle konkurencji i wypromować produkt. Obserwujemy w branży dwa główne trendy: dążenie do naturalności wyrobów i uwolnienie ich od niektórych składników, takich jak laktoza, cukier czy sól - mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Lev Rubinstein, menedżer ds. eksportu w Valio, odpowiedzialny za rozwój na polskim rynku.
Do mleczarni trafia coraz więcej surowca. Zachęcają wysokie ceny skupu
Największy w Finlandii producent nabiału, z przychodami przekraczającymi 1,6 mld euro rocznie, w czerwcu wszedł na polski rynek. Valio jest firmą założoną przez spółdzielnie mleczarskie (obecnie zrzesza ich 17 i około 6 tys. mleczarskich rodzin, które zatrudniają łącznie 30 tys. pracowników). W swoim kraju i na całym świecie ma 15 zakładów produkcyjnych, a produkty eksportuje do 60 państw. 20,5 proc. sprzedaży przypada na rynki UE.
- W Polsce chcemy wdrożyć wszystkie najlepsze technologie i innowacje - od redukcji poziomu soli i cukru. Zamierzamy też wprowadzić produkty ze zwiększoną zawartością protein, które są niezwykle popularne w Skandynawii i stanowią tam składnik codziennej diety - mówi Rubinstein.
Po dobrym przyjęciu przez polskich konsumentów klasycznego masła marka Valio zdecydowała się rozszerzyć portfolio produktów. Niedługo na półki największych sieci handlowych w Polsce ma trafić fińskie miękkie masło z dodatkiem oleju rzepakowego, produkt z kategorii premium, który zdobył najwyższą nagrodę w konkursie Nantwich Cheese Awards w Wielkiej Brytanii.
[WIDEO] Mówi Lev Rubinstein, menadżer ds. eksportu firmy Valio
Zmiany na rynku mleczarskim są nieprzewidywalne
Kolejną nowością wprowadzaną na polski rynek może być ser Valio Finnish Havarti - najpopularniejszy w tej kategorii produkt w Finlandii, szczególnie wśród rodzin z dziećmi.
Valio stawia mocny akcent na zrównoważoną hodowlę (na nieskażonych terenach wiejskich) i naturalną produkcję mleka. Wyroby są wytwarzane z czystego mleka (firma produkuje około 1,9 mld litrów surowca rocznie) i pozbawione barwników, konserwantów czy oleju palmowego.
Z drugiej strony przoduje pod względem innowacji w branży mleczarskiej. Marka opracowała wiele technologii wykorzystywanych obecnie w produkcji nabiału na całym świecie, jak na przykład produkty bez laktozy.
- Mleko bez laktozy oferuje dziś praktycznie każda firma w Polsce i innym europejskim rynku. Rzecz w tym, że Valio było pionierem w tej dziedzinie i nasze mleko ma bardzo unikalny smak, praktycznie identyczny jak mleko zawierające laktozę - mówi Rubinstein.
Import produktów mleczarskich do Polski wzrósł o niemal 12 proc.
Innowacje żywieniowe Valio odpowiadają na globalne trendy prozdrowotne. Pięć z nich zostało nominowanych do nagród SIAL Innovation Awards 2016, które przyznawane są najlepszym nowościom w zakresie żywienia na świecie.
- Wydajemy blisko 30 mln euro na badania i rozwój oraz kontrolę jakości. Historia naszych innowacji zaczyna się w latach 40., kiedy dyrektorem działu R&D był Artturi Virtanen, laureat Nagrody Nobla. Jego innowacje dotyczyły karmienia krów - opracował technologię, którą pozwoliła ustabilizować produkcję mleka w skali roku. Każdego dnia pytał pracowników: "Co nowego?". Tego staramy się trzymać, wyjść naprzeciw oczekiwaniom konsumentów. Te nowe koncepcje pozwalają naszym odbiorcom zdrowiej się odżywiać - zapewni ekspert.
Strategia Valio zakłada długofalową obecność na polskim rynku, który jest jedną z mleczarskich potęg w UE. Rozwojowi marki ma sprzyjać rosnąca pozycja klasy średniej, dobra koniunktura i coraz silniejszy trend zdrowego odżywiania.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś