ZUS chce ułatwić życie zadłużonym firmom
Od sierpnia 2016 r. w każdym z oddziałów Zakładu Ubezpieczeń Społecznych na zadłużonych przedsiębiorców będą czekali doradcy, których zadaniem będzie przeprowadzenie ich przez całą procedurę formalną, by zawrzeć układ ratalny z zakładem.
- W pierwszym kontakcie doradca wspólnie z klientem ma rozeznać dokładnie sytuację finansową firmy, podpowiedzieć jakie są możliwości spłaty należności. Jeżeli od razu nie można rozpocząć prac nad układem ratalnym, gdyż przedsiębiorca musi na przykład spłacić składki należne z pensji pracowników, to strony ustalają ramy spłaty tej części składek, tak by jak najszybciej wstrzymać postępowanie egzekucyjne - wskazał w rozmowie z PAP Wojciech Andrusiewicz, rzecznik ZUS.
Rolnik wybiera ubezpieczenie w ZUS lub KRUS
Dodał, że doradca ma być wspólnie z przedsiębiorcą analizować dokumenty finansowe firmy, tak by ustalić racjonalne możliwości spłaty oraz określić raty zobowiązania. - Przedsiębiorca przez cały czas kontaktuje się tylko z przyznanym mu doradcą, który ma pełnię wiedzy na temat jego sprawy - podkreślił.
Andrusiewicz zaznaczył, że pilotaż nowego programu wystartował już w czerwcu ub.r. i dotyczył trzech oddziałów ZUS: I i II oddziału w Łodzi oraz III oddziału w Warszawie. Z kolei od 2 lutego br. dołączyły do nich I oddział ZUS w Poznaniu oraz w Bydgoszczy.
Pozytywne efekty programu już widoczne są w danych zakładu dotyczących odsetka pozytywnie rozpatrzonych spraw. W oddziałach, które brały udział w pilotażu wzrósł on z 42,01 proc. w II kwartale 2014 r. do 73,15 proc. w I kwartale 2015 r.
- W programie pilotażowym bierze udział łącznie 38 doradców. Do sierpnia przyszłego roku doradcy mają być w każdym oddziale ZUS. Ich liczba w poszczególnych jednostkach będzie zależna od liczby spraw związanych z układami ratalnymi - zapowiedział rzecznik ZUS.
Andrusiewicz wskazał, że każda z osób, która zostanie doradcą przejdzie najpierw szkolenie zarówno merytoryczne z zakresu udzielania ulg, a tym samym i finansów firm, jak i z obsługi i kontaktu z klientem.