Wyższe kary za cofanie liczników. W traktorach też
Od 3 miesięcy do 5 lat więzienia będzie grozić osobom cofającym liczniki przebiegu kilometrów czy motogodzin w pojazdach. Tak wynika z przyjętego 18 września przez rząd projektu nowelizacji Ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz Kodeksu karnego.
Według ministra sprawiedliwości Zbigniewa Ziobry, autora zmian powinny one znacznie ograniczyć proceder korygowania liczników (drogomierzy) w pojazdach mechanicznych, zwłaszcza w importowanych z Zachodu, co jest istną plagą.
Policjanci sprawdzają ciągniki i kombajny. Zmasowana akcja
"W praktyce chodzi o walkę z oszukiwaniem nabywców, którzy nieświadomie kupują pojazd z wyższym przebiegiem, często nienadający się do użytku, i płacą za niego drożej niż wskazywałby na to jego rzeczywisty stan techniczny" - brzmi uzasadnienie w internetowym serwisie informacyjnym rządu.
Wspomniana kara do 5 lat więzienia jest przewidziana dla osoby zmieniającej wskazanie drogomierza pojazdu mechanicznego lub ingerującej w prawidłowość jego pomiaru. A zatem w praktyce dotyczyć będzie wykonawcy tej czynności, np. mechanika z warsztatu samochodowego, ale również zlecającego tę czynność - tzw. handlarza lub właściciela pojazdu.
Ten ostatni może zostać również ukarany grzywną do 3 tys. zł za m.in. dokonanie wymiany drogomierza wbrew przepisom ustawy czy nieprzedstawienie pojazdu w stacji kontroli w celu odczytu wymienionego drogomierza.
Na tę drugą czynność będzie 10 dni, a diagnosta przekaże do Centralnej Ewidencji Pojazdów m.in. informację o dacie i przyczynie wymiany drogomierza oraz jego wskazaniu z dnia odczytu. Taka wymiana będzie jednak w praktyce zgodna z prawem tylko, jeśli się zepsuje.
W drogę tylko sprawnym pojazdem. Policja grozi surowymi karami
Co istotne, w projekcie zaznaczono, że licznik przebiegu pojazdu obejmuje zarówno drogomierz dokonujący pomiaru w kilometrach czy milach, jak też drogomierz dokonujący pomiaru w motogodzinach (co ma miejsce m.in. w ciągnikach rolniczych).
"Policji, Inspekcji Transportu Drogowego, Żandarmerii Wojskowej, Straży Granicznej oraz Służbie Celno-Skarbowej nadano uprawnienie do dokonywania odczytu wskazania drogomierza pojazdu poruszającego się samodzielnie i pojazdu holowanego podczas każdej kontroli, nawet rutynowej. W trakcie kontroli służby będą mogły także dokonać odczytu drogomierza pojazdu przewożonego (transportowanego) - chodzi o pojazdy przewożone na lawetach, przyczepach i w kontenerach. Dane o wskazaniach drogomierzy pojazdów kontrolowanych będą przekazywane przez służby do Centralnej Ewidencji Pojazdów" - zapewniono w uzasadnieniu do nowelizacji ustaw.
Nowe przepisy mają zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2020 r., z wyjątkiem zmian w Kodeksie karnym, które powinny wejść w życie już 1 stycznia 2019 r.
Manipulowanie przy licznikach motogodzin w traktorach wcale nie należy do rzadkości. Dyskutujący o tym w internecie rolnicy wskazują, że zwłaszcza w oferowanych do sprzedaży, sprowadzanych z Zachodu maszynach przebiegi wydają się zbyt niskie w zestawieniu z wiekiem pojazdów.
Internauci zwracają też uwagę, by nie dać się nabrać, bo często traktory mają podmalowywane elementy czy obszywane na nowo siedziska, by ukryć rzeczywiste zużycie.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś