Wyniki badania: patriotyzm konsumencki ważny dla 75 proc. Polaków
Zdaniem niemal 60 proc. Polaków polskie produkty spożywcze są lepszej jakości niż zagraniczne, dla trzech na czterech ważne jest, by kupowany produkt był polski, a 37 proc. jest skłonnych zapłacić za niego więcej – wynika z badania wykonanego na zlecenie firmy Wiener.
"Takie wyniki to dobra wiadomość dla rolników, bo patriotyzm konsumencki, mimo trudnej sytuacji gospodarczej, ma duże znaczenie dla Polaków, a to przekłada się na popyt na rolnicze produkty polskiego pochodzenia" – wskazali w komentarzu eksperci Wienera.
Jak zauważyli, polski przemysł rolno-spożywczy jest jedną z kluczowych gałęzi gospodarki kraju. "Według danych z ‘Rocznika Statystycznego Rolnictwa 2022’ Głównego Urzędu Statystycznego, w Polsce jest 1,3 mln gospodarstw rolnych, a w rolnictwie pracuje blisko 38 tysięcy osób. Wartość polskiej produkcji rolnej w 2022 roku wyniosła 39,5 mld euro, co plasuje nas na 5 miejscu w UE" - podano w raporcie.
Wiceszef KOWR: patriotyzm gospodarczy - najlepszą formą wspierania Polski
Kto wierzy w nowoczesność rolników?
Z badania przeprowadzonego na zlecenie Wienera wynika, że zdaniem 57 proc. Polaków polscy rolnicy są nowocześni. Przeciwnego zdania jest zaledwie 12 proc., a 32 proc. nie ma zdania na ten temat. W nowoczesność rolników najmocniej wierzą osoby powyżej 55 r.ż. (64 proc.), a najmniej – najmłodsza grupa badanych (18-24 lata), spośród których co 4. uznał, że nie są innowacyjni.
"Różnice w odpowiedziach są znaczne nie tylko ze względu na wiek badanych, ale też pod względem ich miejsca zamieszkania. Zdaniem 64 proc. mieszkańców wsi rolnicy są nowocześni, zaś w opinii 17 proc. mieszkańców największych miast (powyżej 500 tys. mieszkańców) – nie są. Tu wytłumaczenie wydaje się proste – osoby mieszkające na wsiach częściej mają styczność z rolnikami i widzą na co dzień, jakiego typu maszyn używają, jak mocno rozrastają się ich gospodarstwa. Osoby z większych aglomeracji opierają swoją wiedzę głównie na czyimś przekazie, który nadal często jest pełny stereotypów" – wskazała, cytowana w informacji ekspertka ubezpieczeń rolnych z Wienera Beata Raszkiewicz.
Patriotyzm konsumencki rośnie z wiekiem
Ponad połowa respondentów jest zdania, że państwo powinno bardziej wspierać finansowo polskich rolników. Przeciwnego zdania jest co 5. badany, a 26 proc. respondentów nie ma zdania na ten temat.
Mięso z Hiszpanii pod polską flagą. Inspekcja punktuje nieprawidłowości w sklepach
Z badania Wienera wynika, że dla trzech na czterech Polaków ważne jest, by produkt spożywczy, który kupuje, był polski. Postawa zwana patriotyzmem konsumenckim rośnie wraz z wiekiem – polskie pochodzenie produktów jest „ważne” i „bardzo ważne” dla 78 proc. osób z grupy wiekowej 45-54 lat i 76 proc. badanych powyżej 55 roku życia.
Kupowanie produktów pochodzenia polskiego nie jest natomiast ważne dla 12 proc. Polaków. Taki sam odsetek badanych twierdzi, że nie zwraca uwagi na pochodzenie kupowanego produktu.
Badanie wykazało, że 61 proc. Polaków, wybierając produkt spożywczy (np. warzywa, owoce, nabiał) sprawdza, w jakim kraju go wyprodukowano lub uprawiano. Najrzadziej robią to młodzi ludzie – 44 proc. z nich twierdzi, że sprawdza kraj pochodzenia produktu podczas zakupów. Takiego działania nie podejmuje niemal co trzeci badany.
"Fakt, że Polacy zwracają uwagę na rodzime pochodzenie produktu, to dobra wieść dla rolników. To pokazuje, jak rośnie świadomość, że lokalne produkty to nie tylko dobry wybór ze względu na ekologię, ale również smak czy jakość, która w żadnym wypadku nie odstaje od zagranicznych standardów. Polscy rolnicy muszą spełniać wyśrubowane, europejskie normy, co wymusza konieczność stałego rozwoju, inwestycji i dokształcania się. Takie wysiłki warto docenić, wybierając w markecie produkty z biało-czerwoną flagą" – zauważyła Raszkiewicz.
Epidemia koronawirusa zwiększyła patriotyzm zakupowy Polaków
Polskie produkty lepsze niż z zagranicy
Z badania wynika ponadto, że w kwestii płacenia wyższej ceny za produkty spożywcze wyprodukowane w Polsce, zdania są podzielone. 37 proc. zapłaciłoby więcej za polski produkt. Dokładnie taki sam odsetek badanych jest przeciwnego zdania i nie wydałby więcej w zamian za polskie pochodzenie produktu. Więcej za produkt jest w stanie zapłacić 44 proc. osób w wieku 35-44 lata i 41 proc. osób w wieku 25-34 lata.
Jednocześnie zdaniem niemal 60 proc. respondentów polskie produkty spożywcze są lepszej jakości niż produkty z zagranicy. Najmocniej są o tym przekonane osoby w wieku 45-54 lata (67 proc.), a także mieszkańcy wsi (63 proc.). 4 na 10 badanych uważa, że polskie produkty są takiej samej jakości jak produkty z importu. Taką opinię najczęściej miały osoby z najmłodszej grupy badanych (18-24 lata), spośród których uważa tak 47 proc. osób oraz osoby z największych miast (powyżej 500 tys. mieszkańców) – 48 proc. z nich zaznaczyło taką odpowiedź. Zaledwie 3 proc. Polaków uważa, że polskie produkty spożywcze są gorszej jakości niż te z zagranicy.
Badanie przeprowadzono na ogólnopolskim panelu badawczym Ariadna metodą CAWI w listopadzie 2023 roku na ogólnopolskiej próbie N=1057 osób.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś