W czasie pandemii chętniej sięgamy po krajową żywność
Konsumenci przykładają coraz większą wagę do jakości żywności. W dobie pandemii na popularności zyskują produkty dostarczane przez polskich dostawców.
- W czasach, w których żyjemy, w dobie katastrofy klimatycznej nie mamy innego wyboru, jak tylko stawiać na jakość produktów, które konsumujemy - podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Daria Pawlewska, redaktor naczelna magazynu kulinarno-kulturalnego "KUKBUK".
Wartość eksportu żywności rośnie z roku na rok
Badania pokazują, że Polacy zgadzają się z tą tezą, wybierając coraz bardziej jakościową żywność. Jak wynika z ubiegłorocznego sondażu ARC Rynek i Opinia, 80 proc. konsumentów przy wyborze kieruje się ceną produktów, ale niewiele mniej (72 proc.) zwraca też uwagę na ich skład. Biorą pod uwagę również wpływ nabywanych towarów na zdrowie (43 proc.), ich naturalność (37 proc.) oraz opinię o marce (16 proc.).
- Świadomość kulinarna Polek i Polaków wzrasta z każdym rokiem - wskazuje ekspertka.
Wciąż mniej istotne pozostają za to kwestie ekologii. Zwraca na nie uwagę tylko 8 proc. badanych. Dla co trzeciego Polaka wysoka cena jest barierą, która uniemożliwia zrównoważone wybory konsumpcyjne.
Chęć zakupu produktu opatrzonego ekologicznym certyfikatem spada wraz ze wzrostem stawki. Potwierdza to też styczniowy raport IQS ("Bio - szansą rynkową"), z którego wynika, że 62 proc. konsumentów chciałoby kupować częściej i więcej artykułów bio, ale na ogół barierą jest właśnie wysoka cena.
WIDEO Mówią: Daria Pawlewska, redaktor naczelna magazynu kulinarno-kulturalnego "KUKBUK", Lara Gessler, restauratorka, autorka książek kulinarnych oraz Natalia Przybysz, kompozytorka, autorka tekstów, wokalistka
Przez COVID-19 żywność może być coraz droższa
Co istotne, ponad połowa Polaków (56 proc.) stwierdziła też, że sięgając po takie produkty, nie ma pewności, czy są naprawdę bio. To oznacza, że potrzebujemy dodatkowej informacji o produktach żywnościowych i ich pochodzeniu, a wytwórcy większej promocji jakościowych wyrobów.
- Jakościowe produkty, które pochodzą z małych, lokalnych firm czy nawet od osób, które z pasją i zaangażowaniem realizują swoje pomysły, absolutnie potrzebują dodatkowej promocji. Często same nie mają środków finansowych na to - mówi redaktor naczelna magazynu "KUKBUK".
Magazyn od czterech lat nagradza prestiżowym certyfikatem najlepsze rodzime produkty. Mogą się o niego ubiegać producenci zarówno żywności, jak i kosmetyków ekologicznych, lokalni rzemieślnicy czy właściciele gospodarstw agroturystycznych. Wyróżnienie jest przyznawane za jakość oraz zaangażowanie i pasję.
- Celem jest wyróżnienie producentów zdrowego jedzenia, które często znamy tylko ze wspomnień babć i dziadków, a także rzemieślników, którzy projektują i przygotowują przedmioty jedyne w swoim rodzaju. Mimo pandemii w czwartej edycji konkursu otrzymaliśmy bardzo wiele zgłoszeń. Dopisali producenci i rzemieślnicy, hotele agroturystyczne i kameralne miejsca, które stawiają na jakość tego, co oferują konsumentom - mówi Pawlewska.
Polacy coraz bardziej doceniają regionalne wyroby i krajową żywność, która cieszy się też dużym uznaniem na rynku europejskim. COVID-19 dodatkowo wzmocnił ten trend.
Jak pokazuje marcowe badanie ARC Rynek i Opinia ("Zakupy żywności w dobie koronawirusa"), w trakcie pandemii co piąty z nas częściej niż dotychczas decydował się na zakup żywności pochodzącej od krajowych producentów.
- Rolnictwo bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś