Rynek się zmienia. Konsumenci szukają żywności ekologicznej i lokalnej
Producenci wyrobów ekologicznych, regionalnych i certyfikowanych mogą liczyć na promocję ze strony instytucji państwowych. Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa będzie wspierać drobnych wytwórców i prozdrowotne trendy w zachowaniach konsumentów.
- Rynek polski na przestrzeni ostatnich kilku lat bardzo mocno się zmienił. Mamy nowe pokolenia konsumentów, nowe technologie, nowe sposoby komunikacji. To wszystko sprawia, że trzeba operować trochę innym językiem i inaczej stawiać argumenty - mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Paweł Kocon z KOWR.
Aplikacja "Polska Smakuje" do szybkiej poprawki
- Do nowych, świadomych konsumentów czy osób po 30. roku życia chcemy trafiać z komunikatem o wysokiej jakości polskich produktów, o systemach jakości, w ramach których powstają, i przekonywać ich, aby je wybierali. Jednym z takich przykładów będzie strona i aplikacja "Polska smakuje". Chcemy, aby to hasło się zakorzeniło i było synonimem polskiej żywności wysokiej jakości - zapowiada ekspert.
Na portalu "Polska smakuje" mogą prezentować swoje produkty wytwórcy żywności w systemach jakości, ekologicznej, produktów znajdujących się w rejestrze Chroniona Nazwa Pochodzenia, Chronione Oznaczenie Geograficzne czy Gwarantowana Tradycyjna Specjalność lub na ministerialnej liście produktów tradycyjnych, mające oznaczenia Poznaj Dobrą Żywność, Produkt Polski, produkt górski. Takich towarów coraz częściej szukają konsumenci.
- Świadomość się zmienia. Widzimy, że konsumenci odchodzą od produkcji wielkoprzemysłowej i od sprzedaży wielkoformatowej, mamy renesans bazarków, kooperatyw spożywczych. Chcemy mocno tę tendencję wspomóc i pokazać, że z jednej strony jest popyt na produkty, ale jest i podaż - mówi Kocon.
[WIDEO] Mówi Paweł Kocon, Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa
Stawiamy na krajową żywność. Nasze wyroby podbijają europejski rynek
Z przeprowadzonego przez GUS pod koniec 2014 roku badania stylu życia Polaków "Zdrowie i zachowanie zdrowotne mieszkańców Polski w świetle Europejskiego Ankietowego Badania Zdrowia (EHIS) 2014 r." (wykonywane jest raz na 5 lat) wynika, że 73 proc. polskich dzieci zjada owoce co najmniej raz dziennie, a 62 proc. warzywa.
Z drugiej strony blisko 4 proc. dzieci nie jada warzyw w ogóle. Z dorosłymi jest jeszcze gorzej: tylko co drugi mężczyzna i zaledwie dwie trzecie kobiet je codziennie warzywa, inne niż ziemniaki, i owoce. KOWR chce to zmienić.
- Chcemy rozwijać wszystkie kategorie, także te, które są dziś najbardziej związane ze sposobem życia Polaków. Jeżeli przechodzimy na dietę, wchodzimy w różne reżimy żywieniowe, to chcemy takich produktów dostarczać, m.in. owoce i warzywa. To jest kategoria, która rośnie, jednak ich spożycie, choć wydaje się nam, że jemy dużo, pozostaje dużo niższe od średniej europejskiej - tłumaczy przedstawiciel KOWR.
- Takie stwierdzenie znalazło odzwierciedlenie w strategii promocji Funduszu Promocji Owoców i Warzyw na przyszły rok: trzeba zwiększać świadomość konsumentów o tym, że jemy jeszcze za mało owoców i warzyw - kończy Kocon.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś