Polska wódka idealnym produktem eksportowym
Polska Wódka jest produktem, który ma ogromny potencjał eksportowy, ponieważ - jak pokazują trendy - konsumenci chętnie sięgają po produkty wysokiej jakości z bogatą historią - przekonywał podczas środowej konferencji prasowej prezes Stowarzyszenia Polska Wódka Andrzej Szumowski .
Przypomniał, że Stowarzyszenie od lat prowadzi działania edukacyjne na temat historii oraz tradycji polskiego narodowego trunku jakim jest wódka. Podkreślił, że został on doceniony wpisaniem na unijną listę chronionych odznaczeń geograficznych, podobnie jak Scotch Whisky czy francuski Cognac.
Polska wódka będzie chroniona w Chinach przed podrabianiem
Szumowski zauważył, że nie każda wódka produkowana w naszym kraju jest "Polską wódką". W 2013 r. uchwalono ustawę, która ściśle definiuje, czym jest taki trunek. Jest to więc alkohol wyprodukowany z polskiego żyta, jęczmienia, owsa, pszenicy, pszenżyta lub zmienników.
Ponadto cały proces wytwarzania musi odbywać w Polsce. Według Stowarzyszenia, tylko ok. 10 proc. wódki produkowanej w Polsce spełnia te kryteria.
Jak mówił, polska definicja była odpowiedzią na unijna definicję wódki, która może być produkowana z każdego surowca rolniczego (np. marchwi), a to nie ma nic wspólnego ze słowiańska tradycją wytwarzania tego alkoholu. "Polska Wódka" - to przede wszystkim odwołanie do 500-letniej tradycji wytwarzania trunku na ziemiach polskich oraz do kunsztu polskich gorzelników" - powiedział.
Zdaniem Szumowskiego, Polska powinna umacniać wizerunek wódki jako tradycyjnego trunku o kontrolowanej jakości. Ma to duże znaczenia jako wizytówka naszego kraju i taki produkt powinien być intensywnie promowany na świecie.
Wódki mają zbyt podobne nazwy. I jest duży problem
Polska jest pierwszym producentem wódki w UE i czwartym na świecie po Rosji, Stanach Zjednoczonych i Ukrainie.
Jak wskazał Szumowski, "Polish Vodka" - to jedyna, rozpoznawalna, globalna marka polskich produktów, obecnie sprzedawana jest do 90 krajów świata. Jej sprzedaż jest jednak stosunkowo niewielka w porównaniu w z oryginalnym koniakiem czy whisky, które w 90 proc. konsumowane są przez odbiorców zagranicznych.
W UE zarejestrowanych jest 246 napojów spirytusowych w chronionym odznaczeniem geograficznym. Francja posiada ich aż 53, Portugalia - 11, a Grecja 15. Polska - jedynie trzy. Jest to "Polska Wódka, Wódka ziołowa z Niziny północnopodlaskiej aromatyzowana ekstraktem z trawy żubrowej (żubrówka) oraz Polish Cherry (wiśniówka).
Ok. 20 proc. wódek produkowanych w Polsce jest eksportowana. W 2017 r. wartość eksportu wódki wyniosła ponad 153 mln zł. Rocznie branża odprowadza do budżetu podatki w wysokości 12,6 mld zł.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś