Pojedziemy nową autostradą na odcinku Tuszyn-Częstochowa

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: PAP, (zac) | redakcja@agropolska.pl
20-10-2016,17:50 Aktualizacja: 20-10-2016,18:18
A A A

Liczący 81 km fragment autostrady A1 Tuszyn-Częstochowa został skierowany do realizacji - poinformował minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk. GDDKiA ma ogłaszać przetargi na budowę pięciu tamtejszych odcinków do końca roku.

Po otwarciu 1 lipca br. odcinka Tuszyn-Stryków oraz po ukończeniu powstającego fragmentu Częstochowa-Pyrzowice (planowo w 2019 r.) będzie to ostatni brakujący fragment autostrady A1, przebiegający w tzw. śladzie istniejącej drogi krajowej nr 1.

ciągnik, traktor, mandat, jazda po autostradzie, zagrożenie bezpieczeństwa ruchu

Podróż ciągnikiem po autostradzie? Tak rolnicy skracają sobie drogę

Policja i Inspekcja Transportu Drogowego kolejny raz przypominają: ciągnikiem rolniczym pod żadnym pozorem nie można wjeżdżać na autostrady i drogi ekspresowe. Apel jest konieczny, bo w ostatnim czasie podobnych przypadków nie brakuje....
Jak mówił Adamczyk podczas czwartkowego briefingu w pobliżu powstającego pod Częstochową węzła autostrady A1 Rząsawa, odcinki między Tuszynem i Częstochową mają ważne zgody na realizację inwestycji drogowych. Oznacza to, że po skierowaniu ich do realizacji Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad może ogłaszać już przetargi.

- Podjęliśmy taką decyzję, mimo że wcześniej zapowiadano realizację (tego fragmentu A1 - PAP) w systemie drogowych spółek specjalnego przeznaczenia. (…) Autostrada A1 to jeden z najważniejszych szlaków komunikacyjnych. Przygotowanie drogowych spółek specjalnego przeznaczenia zajęłoby nam ok. dwóch lat. Zdecydowaliśmy, że nie możemy czekać - tłumaczył Adamczyk.

Pytany o terminy, minister infrastruktury oszacował, że przetargi - w pozytywnym scenariuszu - potrwają do września 2017 r., a terminy realizacji będą podobne jak przy obecnie powstających odcinkach A1 od Częstochowy do Pyrzowic - czyli ok. trzyletnie.

autostrada A4, autostrada z Niemiec na Ukrainę, drogi, inwestycje, Euro 2012

Z Ukrainy do Niemiec przejedziesz autostradą

W środę oddano do użytku ostatni odcinek autostrady A4 między Rzeszowem a Jarosławiem na Podkarpaciu. Oznacza to, że najdłuższa w Polsce, bo licząca 672 km autostrada, jest przejezdna na całym przebiegu. Trasą można przejechać od granicy z Ukrainą...
- Liczymy, że (…) będzie to więc ok. 2020 rok - powiedział Adamczyk. Przypomniał, że ostatni z odcinków między Pyrzowicami i Częstochową ma powstać do czerwca 2019 r. - Chcielibyśmy, aby kierowcy długo nie czekali - zadeklarował.

Odpowiadając na pytania o koszt realizacji minister wskazał, że według szacunków po cenach z 2015 r. to kwota 3,28 mld zł. Zastrzegł, że ostateczny koszt pokażą przetargi. Ogłaszanych ma być pięć postępowań dla czterech odcinków realizacyjnych w woj. łódzkim (łącznie 64 km) i jednego (17 km) w woj. śląskim - z różnymi terminami składania ofert.

Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad Jacek Bojarowicz wyjaśnił, że autostrada będzie budowana według istniejących projektów, zostaną one jedynie przejrzane w ramach "wewnętrznej optymalizacji" m.in. pod kątem ewentualnych możliwości unifikacji niektórych rozwiązań - w ramach ważnych pozwoleń na budowę.

Pytany o protesty mieszkańców północnej części woj. śląskiego przeciw przebudowie obecnej "jedynki" na słabiej dostępną dla ruchu lokalnego autostradę Adamczyk przyznał, że w większości wypadków lokalizowanie inwestycji budzi emocje oraz sprzeciw. Podczas protestów padały m.in. postulaty budowy A1 w nowym śladzie, równolegle do obecnej DK1.

drogi, inwestycje, nowa zakopianka, Zakopane, droga S7, małopolskie, Podhale

Rusza budowa drogi, na którą czekają kierowcy z całej Polski

Ponad 2 mld 105 mln zł będzie kosztowała budowa nowej zakopianki na górskim odcinku Lubień-Rabka stanowiącej fragment trasy S7. Symboliczną pierwszą łopatę na placu budowy wbił w piątek minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk....
- Mamy nadzieję, że dojdziemy do koncyliacji, do porozumienia z mieszkańcami. Uwzględnimy w każdym możliwym zakresie ich oczekiwania. Nie jest dzisiaj możliwa zmiana przebiegu tej drogi, bo to by przecież zapewne wzbudziło kolejne protesty. Dzisiaj ta droga w tym śladzie musi powstać tak, jak jest projektowana. Są decyzje realizacji inwestycji drogowych i tego się trzymamy - podkreślił minister infrastruktury i budownictwa.

Wiceminister tego resortu Jerzy Szmit akcentował w czwartek, że wobec pozostawienia przez poprzedni rząd Programu Budowy Dróg Krajowych, wartego blisko 200 mld zł przy limicie finansowym 107 mld zł, decyzje o kierowaniu do realizacji poszczególnych przedsięwzięć wymagają "bardzo głębokiego namysłu, co w pierwszej kolejności jest potrzebne krajowemu systemowi komunikacyjnemu".

- Po drugie, chcieliśmy czas i ten czas dobrze wykorzystaliśmy, aby te przetargi, które będą ogłaszane - również tutaj na A1 - mogły być ogłaszane i realizowane w innych warunkach - aby mogły być tańsze, aby mogły być lepiej i skuteczniej wykonywane. Takie rozwiązania zostaną zaproponowane już w czasie przetargów, które tutaj, na A1, będą ogłaszane - zapowiedział Szmit.

andrzej adamczyk, Program Budowy Dróg Krajowych, ministerstwo infrastruktury i budownictwa

Program budowy dróg pod lupą PiS. Powstaną wszystkie trasy?

Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa poinformował, że resort wciąż analizuje ewentualne zmiany w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Szef ministerstwa przypomniał, że projekt programu był konsultowany...
Fragment A1 Tuszyn-Częstochowa zostanie zrealizowany ze środków Krajowego Funduszu Drogowego, w ramach limitu wydatków w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, z perspektywą do 2025 roku.

Wiceminister wymieniał podjęte w ubiegłym i tym tygodniu decyzje o kierowaniu do realizacji odcinków tras: S3 między Szczecinem i Świnoujściem, S19 w woj. lubelskim, S3 między Bolkowem i Lubawką, modernizacji S7 między Napierkami i Płońskiem oraz czwartkową - w sprawie A1.

Szmit zasygnalizował, że w poniedziałek ogłoszona zostanie też decyzja dotycząca trasy S61 między Ostrowią Mazowiecką i Szczuczynem. Bojarowicz wyraził natomiast nadzieję, że aplikacja do instrumentu "Łącząc Europę" i dofinansowanie do 8,5-kilometrowego tzw. obejścia Węgierskiej Górki "udrożni kolejny ciąg - S1 na Słowację".

Adamczyk podkreślił w czwartek, że skierowanie do realizacji fragmentu A1 od Tuszyna do Częstochowy - elementu sieci korytarzy transportowych TEN-T - wpisuje się w deklaracje złożone dzień wcześniej przez przedstawicieli resortu (podczas konferencji TEN-T organizowanej przez ministerstwo infrastruktury w ramach Grupy Wyszehradzkiej) w odpowiedzi na pytania unijnych koordynatorów tych korytarzy.

Adamczyk zaakcentował rolę w podjęciu decyzji dot. fragmentu A1 Tuszyn-Częstochowa b. ministra transportu Jerzego Polaczka. - To minister nie tylko wymarzył, ale robił wszystko, by autostrada A1 ze Śląska była realizowana w kierunku północnym - zaznaczył.

Poleć
Udostępnij