Program budowy dróg pod lupą PiS. Powstaną wszystkie trasy?
Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa poinformował, że resort wciąż analizuje ewentualne zmiany w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023.
Szef ministerstwa przypomniał, że projekt programu był konsultowany społecznie w 2014 r., a przyjęty przez Radę Ministrów dopiero we wrześniu 2015 r. - W tym projekcie są zadania inwestycyjne wycenione na 198 mld zł, zaś limit finansowy dla programu to 107 mld zł. Proste zasady arytmetyki podpowiadają, że nie można przejść do porządku dziennego nad tym programem, bo brakuje po prostu pieniędzy - zaznaczył.
Rząd przyjął program budowy dróg na 8 lat
Adamczyk określił program jako "kiełbasę wyborczą". - Z takim produktem najtrudniej się rozprawić. Nie chcemy "wyrzucać" inwestycji niezbędnych, potrzebnych. Analizujemy program pod różnym kątem, chociażby możliwości obniżenia kosztów w realizacji konkretnych inwestycji - powiedział.
- Zastanawiamy się czy w każdym przypadku musi to być na przykład droga ekspresowa, czy główna przyspieszona, bo każda z kategorii dróg ma inną cenę realizacji. Także zmiana ustawy Prawo zamówień publicznych powinna przynieść oszczędności. Stąd też program jest analizowany nie pod kątem, co zostawić, co "wyrzucić", bo przecież znalazło się w nim wiele inwestycji, które są niezbędne - zaznaczył Adamczyk.
Na początku września rząd Ewy Kopacz przyjął projekt uchwały ws. Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Celem programu, szacowanego na 107 mld zł (z czego 40 mld zł ma pochodzić z funduszy UE), jest dokończenie sieci dróg w Polsce. Ma powstać 3,9 tys. km autostrad i dróg szybkiego ruchu oraz ok. 50 obwodnic.
Autostrady A1 Pyrzowice - Częstochowa oraz A2 Warszawa - Mińsk Mazowiecki to niektóre z inwestycji, jakie znalazły się w projekcie. Przewiduje on ponadto m.in. budowę drogi ekspresowej S3 Sulechów - Bolków, S5 Wrocław - Poznań - Bydgoszcz - Nowe Marzy (A1), S6 Szczecin - Gdańsk, S7 Gdańsk - Płońsk oraz Warszawa-Kraków, S2 Południowa Obwodnica Warszawy.
Pozostałe inwestycje to np. budowa drogi ekspresowej S8 Wrocław - Łódź - Warszawa - Białystok, S17 Warszawa - Lublin, S19 Lublin - Rzeszów, S51 Olsztynek - Olsztyn oraz S61 Ostrów Mazowiecka do granicy państwa w Budzisku.
Pieniądze na te inwestycje miałyby pochodzić z Krajowego Funduszu Drogowego, zasilanego m.in. z refundacji funduszy UE.