PKP LHS: pociąg z 13 ciężarówkami z Ukrainy dotarł przez Hrubieszów do Sławkowa
Pociąg z 13 ciągnikami siodłowymi z naczepami załadowanymi na platformy kolejowe z Ukrainy w niedzielę dotarł do stacji Sławków (woj. śląskie). Samochody zmierzają do Niemiec, Szwecji i Litwy - poinformowała spółka PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa.
Spółka PKP LHS zakomunikowała, że skład testowy, który wjechał w nocy z 7 na 8 grudnia 2023 r. z Ukrainy do stacji Hrubieszów w niedzielę rano dotarł do stacji Sławków LHS. "Czas przejazdu ze stacji granicznej wyniósł około 8 godz., po zakończeniu wszystkich czynności celnych nastąpił zjazd samochodów na rampie czołowej stacji. Docelowe kraje transportu dla samochodów to Niemcy, Szwecja i Litwa" – napisano w informacji prasowej.
Ukraińskie ciężarówki zablokowane na granicy z Polską mają być przewożone koleją
Tiry załadowane na platformy kolejowe
Pociąg - podano - składał się z 13 ciągników siodłowych z naczepami załadowanymi na platformy kolejowe. "Nadano również 10 wagonów próżnych do wykorzystania pod załadunek tirów w drodze powrotnej ze Sławkowa" – napisano.
Jak wskazano, spółka PKP LHS we współpracy z Kolejami Ukraińskimi od kilku miesięcy pracują nad projektem transportu koleją naczep samochodowych oraz naczep wraz z ciągnikami siodłowymi z Ukrainy do Polski i w kierunku odwrotnym. Przewóz testowy samej naczepy odbył się latem bieżącego roku, jednak "ze względów technicznych zdecydowano o poszukiwaniu innych rozwiązań".
"W bieżącym roku zrealizowaliśmy testowy przewóz naczepy z Ukrainy do Sławkowa i w kierunku odwrotnym. Po analizach technicznych postanowiliśmy podjąć wyzwanie poszukiwania jeszcze bardziej skutecznych rozwiązań. Dzisiaj prezentujemy nasz projekt, organizując próbny przewóz ciągników z naczepami linią LHS" - stwierdził cytowany w komunikacie prezes PKP LHS Zbigniew Tracichleb.
Dynamiczny wzrost zapotrzebowania
Spółka przekazała, że "dalszy rozwój tego projektu jest uzależniony od oceny przewozu testowego".
"Wierzymy, że ten projekt przyczyni się nie tylko do wzmocnienia naszej pozycji na rynku logistycznym, ale również do zbudowania sprawnie działającego łańcucha dostaw na bazie transportu towarowego linią LHS" – stwierdził Tracichleb. Dodał, że spółka obserwuje "dynamiczny wzrost zapotrzebowania na nowoczesne rozwiązania w tym sektorze, a kolej, ze względu na bezpieczeństwo i ekologię, staje się coraz bardziej atrakcyjną formą transportu towarowego".
Samorządy rolników z państw V4 wezwały UE do zajęcia się konsekwencjami importu produktów z Ukrainy
Protesty prowadzą przewoźnicy i rolnicy
Od 6 listopada na przejściach z Ukrainą w Dorohusku i Hrebennem (woj. lubelskie) oraz w Korczowej (woj. podkarpackie) trwa protest polskich przewoźników, którzy przepuszczają kilka aut na godzinę.
Domagają się m.in. wprowadzenia zezwoleń komercyjnych dla firm ukraińskich na przewóz rzeczy, z wyłączeniem pomocy humanitarnej i zaopatrzenia dla wojska ukraińskiego oraz zawieszenia licencji dla firm, które powstały po wybuchu wojny na Ukrainie i przeprowadzenia ich kontroli. Jest też postulat dotyczący likwidacji tzw. elektronicznej kolejki po stronie ukraińskiej
Natomiast w Medyce od 23 listopada br. protestują rolnicy z organizacji "Oszukana wieś". Domagają się m.in. dopłat do kukurydzy. Zapowiadają, że będą protestować do skutku.
LHS to najdłuższa linia szerokotorowa w Polsce przeznaczona do transportu towarowego. Łączy kolejowe przejście graniczne polsko-ukraińskie Hrubieszów/Izow z woj. śląskim. Liczy prawie 400 km i biegnie przez pięć województw: lubelskie, podkarpackie, świętokrzyskie, małopolskie i śląskie. W kończącym ją Euroterminalu Sławków towary ze Wschodu mogą być przeładowywane na pociągi i samochody, które dostarczą je do odbiorców w zachodniej i południowej Europie.
- Wiesz o ciekawym wydarzeniu? Poinformuj nas o tym! Czekamy: redakcja@agropolska.pl