W ub.r według danych Eurostatu Polska była drugim po Hiszpanii producentem borówki amerykańskiej w Unii Europejskiej. Od momentu przystąpienia do Wspólnoty jej produkcja wzrosła ponad 6-krotnie.
Od wejścia Polski do UE do 2018 r. powierzchnia uprawy borówki amerykańskiej zwiększyła się dwunastokrotnie, a zbiory wzrosły do ponad 25 tys. ton - poinformowało PAP Biuro Analiz i Strategii Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR).
Prawie całą produkcję borówki stanowią owoce deserowe. - Tak dynamiczny wzrost produkcji borówki wysokiej w Polsce jest wynikiem coraz większego zainteresowania ze strony konsumentów krajowych oraz rosnącego popytu eksportowego - oceniają eksperci KOWR.
Polska jest siódmym producentem borówek na świecie - poinformowała we wtorek Dominika Kozarzewska z Fundacji Promocji Polskiej Borówki. Jest to nasz drugi - po jabłkach - owoc eksportowy. Moda na borówkę amerykańską...
Polska w 2018 r., według danych Eurostatu, była drugim, po Hiszpanii, producentem borówki w Unii Europejskiej z 24% udziałem w unijnych zbiorach. Rozwój tych upraw rozpoczął się po wejściu Polski do UE. Od tego czasu do ubiegłego roku zbiory borówki wzrosły z 4 tys. ton do ponad 25 tys. ton.
Polskę wyprzedzają w produkcji borówek: Stany Zjednoczone, Kanada, Peru i Meksyk.
Borówki są bardzo dobrym towarem eksportowym, gdyż jagody są trwałe i łatwo je przetransportować. Dlatego jej sprzedaż za granicę dynamicznie rośnie. W latach 2012–2018 eksport borówki zwiększył się z 2 tys. ton do 6,7 tys. ton, tj. blisko 3,5-krotnie.
Dane Ministerstwa Finansów za 5 miesięcy 2019 r. wskazują na utrzymanie znacznej dynamiki wzrostu sprzedaży zagranicznej. - Od stycznia do maja 2019 r. z Polski wywieziono dwukrotnie więcej borówki niż w analogicznym okresie 2017 - informują eksperci KOWR.
Głównym kierunkiem eksportu borówki w ubiegłym roku były kraje Unii Europejskiej, głównie Wielka Brytania (2,7 tys. t, 40% wolumenu eksportu), Niemcy (1,6 tys. t, 24%) oraz Szwecja (0,5 tys.t, 8%). A poza UE owoce wysyłano do Norwegii i Szwajcarii (po 0,1 tys. ton, po 2%). W 2018 r. na rynek unijny sprzedano 96% wolumenu całego eksportu.
Biuro Analiz i Strategii KOWR ocenia, że "w najbliższych latach można spodziewać się dalszego wzrostu eksportu borówki". Perspektywicznymi rynkami będą kraje Azji Południowo-Wschodniej i pozostałe kraje europejskie.
Rośnie podaż, rośnie popyt, a głośnego narzekania na ceny nie słychać. To sytuacja niezwykła wśród polskich producentów owoców. - Mamy wysyp plantacji borówek amerykańskich, ale to owoce, które sprzedają...
Owoce te stają się coraz bardziej popularne, są chętnie spożywane przez konsumentów, w tym przez dzieci, co oznacza, że ich konsumpcja w kolejnych latach będzie rosła. Hamuje ją jednak cena, która w tej chwili jest relatywnie wysoka, choć z roku na rok borówki tanieją. Obecnie na stołecznych bazarach podaż borówek jest duża, a ich cena kształtuje się na poziomie 20 zł/kg.
Jak zauważają analitycy KOWR, pomimo szacunków dużych zbiorów 2019 r., obecnie ceny borówek kształtują się na wysokim poziomie. W połowie lipca br. borówki w hurcie kosztowały w zależności od jakości od 11-22 zł/kg wobec 12-24 zł/kg w poprzednim tygodniu. Ceny borówek na rynkach hurtowych w połowie lipca br. były zbliżone do notowanych przed rokiem.
Borówka amerykańska, a właściwie borówka wysoka, bo tak brzmi poprawna nazwa tej rośliny, pochodzi z USA i Kanady. Na polski grunt trafiła dopiero po II wojnie światowej, ale nie była wtedy zbyt popularna. Próbne uprawy nie udawały się. Jednak w wyniku starań hodowców i botaników, powstały nowe odmiany borówki amerykańskiej, które są bardziej odporne na choroby i świetnie sprawdzają się w naszych warunkach klimatycznych. Najwcześniejsze odmiany borówki zaczynają owocowanie już w lipcu, najpóźniejsze dopiero w październiku.