Mafia paliwowa w odwrocie?
Po wejściu w życie tzw. pakietu paliwowego zmniejszyła się skala szarej strefy w obrocie paliwami, wzrósł natomiast popyt na legalnym rynku - poinformowała Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN) w poniedziałkowym komunikacie.
Obowiązujący od 1 sierpnia br. tzw. pakiet paliwowy to nowelizacja kilku ustaw (o VAT i akcyzie, Prawa energetycznego oraz ustawy o zapasach paliw), która ma uszczelnić pobór VAT. Dotyczy poboru VAT przy tzw. wewnątrzwspólnotowych nabyciach paliwa oraz koncesjonowania obrotu paliwami z zagranicą. Ministerstwo Finansów szacuje, że budżet zyska na tym rozwiązaniu ok. 2,5 mld zł rocznie.
Rynek paliw czekają zmiany. Prezydent podpisał kluczowe ustawy
Zaznaczono, że jednocześnie od momentu wejścia w życie nowelizacji (czyli od 1 sierpnia br.) obserwuje się w spółkach należących do POPiHN znaczący wzrost popytu zarówno na olej napędowy, jak i na benzyny.
POPiHN poinformowała, że w sierpniu br. zanotowano znaczny wzrost sprzedaży paliw, pochodzących od legalnie działających przedsiębiorstw.
- Wstępne wyniki porównania oficjalnej konsumpcji paliw w sierpniu 2016 r. do sierpnia 2015 r. wskazują wzrost popytu dla 3 głównych gatunków paliw na poziomie ponad 14 proc., przy czym wzrost popytu na olej napędowy wyniósł 16 proc., a na benzyny silnikowe prawie 15 proc. Nie oznacza to, że oferty szarej i czarnej strefy zupełnie zniknęły z rynku, choć można zauważyć, iż jest ich mniej - poinformowano.
Nowe prawo oznacza definitywny koniec mafii paliwowej?
Zdaniem POPiHN wzrost sprzedaży hurtowej w sierpniu nie przełożył się jeszcze na wyraźny wzrost sprzedaży detalicznej.
- W tym kanale wciąż były dostępne spore ilości towaru pozyskiwane poza firmami POPiHN. Jednak informacje o ograniczeniu importu realizowanego przez tzw. niezależnych operatorów, w tym przez podmioty zagraniczne nie posiadające oddziałów krajowych, podmioty wykorzystujące instytucję zarejestrowanego handlowca oraz importu na tzw. potrzeby własne sugerują, iż również w tym kanale sprzedaży sytuacja powinna się normować w kolejnych miesiącach - zaznaczono.
Wskazano, że do organizacji docierają sygnały o znacznym ograniczeniu obrotów terminali zagranicznych zlokalizowanych w pobliżu polskich granic. Według ocen POPiHN przed wprowadzeniem pakietu paliwowego tylko z kierunku niemieckiego dziennie do Polski wjeżdżało około 700 cystern. Obecnie ta liczba spadła do około 150.
Pakiet paliwowy mocno zasili budżet państwa
Zdaniem organizacji o tym, czy pozytywny efekt pakietu paliwowego, wzmocniony przez rozwiązania przyjęte w pakiecie energetycznym utrzyma się w kolejnych miesiącach, przesądzi skuteczność działania służb kontrolnych. Otrzymały one nowe narzędzia, które odpowiednio wykorzystane powinny przyczynić się do osiągnięcia zakładanych wyników w walce z szarą i czarną strefą na rynku paliw w Polsce.
- W efekcie powinna ulec znacznej poprawie sytuacja przedsiębiorstw, działających zgodnie z prawem, a wpływy do budżetu państwa z tytułu VAT, akcyzy, CIT oraz innych opłat jeszcze w tym roku powinny wzrosnąć o kilka miliardów złotych - oceniono w komunikacie.