KOWR promuje polską żywność

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: kowr | redakcja@agropolska.pl
24-10-2022,16:10 Aktualizacja: 25-10-2022,10:00
A A A

Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa od lat wspiera polskich rolników, przetwórców i producentów rolnych w promowaniu produktów rolno-spożywczych. Robi to m.in. za pomocą Ogólnopolskiego Konkursu Kulinarnego "Bitwa Regionów".

Konkurs Bitwa Regionów jest kierowany przede wszystkim do Kół Gospodyń Wiejskich, ale również do stowarzyszeń, których statutowym celem jest promowanie regionalnych potraw oraz lokalnych tradycji kulinarnych. Uczestnicy mają za zadanie przygotować tradycyjną potrawę regionalną (z wyłączeniem deserów) charakterystyczną dla regionu działania koła gospodyń wiejskich lub stowarzyszenia. Dania powinny wywodzić się z tradycji danego regionu geograficznego i kultywować jego zwyczaje. 

Historia konkursu sięga 2014 roku, kiedy to pracownicy z Oddziału Terenowego dawnej Agencji Rynku Rolnego, wymyślili konkurs Kulinarna Bitwa Regionów "Kaszubskie smaki kontra borowiackie przysmaki". W roku 2018 zorganizowano pierwszą edycję ogólnopolską, do udziału w której zaproszono Koła Gospodyń Wiejskich ze wszystkich województw. W ubiegłym roku w VI edycji konkursu zwyciężyło Koło Gospodyń Wiejskich w Durągu z woj. warmińsko-mazurskiego. Zwycięska drużyna przygotowała Dzyndzałki z wędzoną sielawą i kaszą w świętojańskim wianku z sezonowych ziół w dwóch sosach.

satelita, s2mur

Nowoczesne technologie w rolnictwie

Na przestrzeni najbliższych lat rolnictwo w Polsce czeka wiele zmian. Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR) pracuje nad dwoma projektami, które w znacznym stopniu ułatwią pracę rolników oraz producentów rolnych. Jednym z...
Tegoroczna VII już edycja konkursu "Bitwy regionów" różni się od wcześniejszych. Po pierwsze dlatego, że składa się z trzech etapów, po drugie – I etap odbywał się podczas Pikników z PRODUKTEM POLSKIM, w którym wzięło udział aż 2555 Kół Gospodyń Wiejskich. W porównaniu do ubiegłorocznej edycji to prawie 2 tysiące więcej. Organizatorami Pikników byli Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi wraz z Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa przy wsparciu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.

Wyłonieni w I etapie zwycięzcy powalczą o podium w półfinałach wojewódzkich stanowiących II etap. Odbędzie się on na przełomie października i listopada. W całej Polsce zostanie zorganizowanych 16 wydarzeń, po jednym w każdym województwie.

Zwieńczeniem zmagań będzie III etap  – finał ogólnopolski, w którym o pierwsze miejsce ubiegać się będą najlepsze w Polsce Koła Gospodyń Wiejskich. Wielki Finał planowany jest na początek grudnia 2022 r.

Tak liczny udział kół gospodyń wiejskich jest ogromnym sukcesem tego przedsięwzięcia. Pokazuje on, że w Polsce kultywowanie lokalnej tradycji i sięganie po dobre, wysokiej jakości polskie produkty oznaczone znakiem PRODUKT POLSKI mają coraz większe znaczenie. Żywność z tym znakiem informuje konsumentów, że została wytworzona w Polsce z surowców pozyskanych na terenie Polski: w przypadku produktów nieprzetworzonych – w 100%, a w przypadku produktów przetworzonych – w 75%. Pozostałe 25% w żywności przetworzonej mogą stanowić substytuty importowane. Wynika to z dostępności poszczególnych składników w naszym kraju – niektórych nasz kraj nie jest w stanie produkować z różnych przyczyn, chociażby geograficznych.

Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa promuje odpowiedzialne decyzje zakupowe, szerząc tym samym patriotyzm konsumencki. A oznaczenie PRODUKT POLSKI jest pewnego rodzaju deklaracją patriotyzmu konsumenckiego, a co za tym idzie wzmocnieniem marki polskiej żywności. Ma to kluczowe zadanie zwłaszcza wobec postępującego procesu globalizacji, liberalizacji handlu czy zaawansowanej integracji pośredników oraz sprzedawców w łańcuchu dostaw żywności. Wybierając żywność z oznaczeniem PRODUKT POLSKI konsumenci wspierają polskich producentów. W ten sposób wzmacnia się polska gospodarka, jest więcej miejsc pracy w kraju, zwiększają się wpływy do budżetu państwa.

 

 

Poleć
Udostępnij