Elewator Ewa ma nowego dzierżawcę
Duńska firma Copenhagen Merchants Holding A/S przez najbliższe 30 lat będzie dzierżawić największy w kraju elewator stojący w szczecińskim porcie.
Ta charakterystyczna budowla należąca do Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście pozwala na składowanie do 55 tys. ton zbóż. Wybór nowego dzierżawcy przez zarząd portów zatwierdziła rada nadzorcza spółki.
"Oferta duńskiej firmy zdaniem Zarządu jest najkorzystniejsza spośród trzech, jakie wpłynęły w odpowiedzi na ogłoszenie ws. dzierżawy elewatora Ewa" - napisano w przesłanym PAP komunikacie.
Decydująca była nie tylko najkorzystniejsza oferta opłaty za miesięczny czynsz wynosząca 174,3 tys. zł plus VAT, ale również zagwarantowanie odpowiedniego poziomu przeładunków towarów sięgającego 375 tys. ton rocznie - poinformowano PAP w dziale handlowym portu.
Copenhagen Merchants to firma handlowa, działająca od trzech dekad na rynku usług brokerskich związanych z handlem zbożem, paszami i biomasą. Współpracuje z firmami świadczącymi usługi shippingowe, spedycyjne, dokerskie, składowania, celne i laboratoryjne.
Jej sieć terminali zbożowych w Danii, Polsce i na Łotwie pozwala na przyjęcie ok. pół miliona ton towaru. Planowana modernizacja i uruchomienie elewatora Ewa to nie pierwsza inwestycja Duńczyków w Polsce. Są oni udziałowcem w Gdańskim Terminalu Masowym i terminalu zbożowym w Baniach koło Szczecina.
Elewator Ewa wybudowano na początku XX wieku. Konstrukcja budowli daje wyjątkową w skali świata możliwość pionowego i poziomego składowania 50-55 tys. ton zbóż.
W rekordowym 2005 roku elewator przeładował aż 983,9 tys. ton zbóż i śrut.
Elewator Ewa to jeden z bardziej charakterystycznych budynków w mieście. Imponujący wymiarami budynek jest dobrze widoczny z wielu miejsc w centrum. Jego kubatura to 73 tys. metrów sześciennych; posiada 170 komór o różnej wielkości do przechowywania zboża.
Zaletą Ewy jest możliwość przeładowywania zbóż ze statków, wagonów i samochodów. Jak informuje spółka, elewator jest dobrze skomunikowany ze wszystkimi najważniejszymi szlakami drogowymi, wodnymi i kolejowymi. Znajdujące się w jego pobliżu nabrzeża mają pozwolić w przyszłości przyjmować ładunki z dużych jednostek.
Zarząd portu szacuje, że po uruchomieniu elewatora przeładunki w porcie w Szczecinie wzrosną o ok. 350-375 tys. ton rocznie. W kolejnych latach przyrosty te powinny być jeszcze większe.