Dotacje z PROW. ARiMR tłumaczy, jak starać się o zaliczkę
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przekazała rolniczemu samorządowi wyjaśnienia, jak według aktualnych przepisów przebiega udzielanie zaliczek beneficjentom Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
Beneficjenci mogą ubiegać się o zaliczkę zarówno przed przyznaniem pomocy (podpisaniem umowy o przyznaniu wsparcia), jak i po zawarciu umowy - np. na dofinansowanie zakupu maszyny w ramach modernizacji gospodarstwa.
Już w lutym ruszą nabory wniosków. Znamy harmonogram na 2019 rok
"ARiMR, dokonując weryfikacji wniosku o przyznanie pomocy, ocenia m.in. zasadność wysokości wnioskowanego dofinansowania w ramach danej operacji. Przyznanie pomocy jest równoznaczne stwierdzeniu, że wnioskowana wysokość dofinansowania jest uzasadniona i niezbędna dla realizacji operacji. W świetle powyższego w przypadku przyznania wnioskodawcy pomocy finansowej, uzasadnione jest także wypłacenie części tej pomocy (do 50 proc. kwoty pomocy) w formie zaliczki" - wyjaśnia agencja.
Gdy beneficjent ubiega się o zaliczkę na realizację operacji wraz z wnioskiem o przyznanie pomocy, należy złożyć informację o numerze rachunku bankowego.
W przypadku ubiegania się o zaliczkę przed przyznaniem pomocy ARiMR zwróci się o dostarczenie dokumentów związanych z przyznaniem zaliczki, m.in. odpowiednich form zabezpieczeń, którymi są: poręczenie bankowe, gwarancja bankowa, gwarancja ubezpieczeniowa, weksel z poręczeniem wekslowym banku oraz zastaw na papierach wartościowych emitowanych przez Skarb Państwa. Formę zabezpieczenia określa beneficjent.
Minister chce zabrać dopłaty "warszawiakom". Wystąpił do Brukseli
"Rachunek bankowy, na który mają być wypłacone środki tytułem zaliczki, powinien być rachunkiem wyodrębnionym. Warunkiem rozliczenia zaliczki jest jej wykorzystanie na cele, na które została udzielona, co będzie podlegało weryfikacji na etapie rozliczania zaliczki" - wskazuje ARiMR.
Gdy beneficjent ubiega się o zaliczkę po przyznaniu pomocy (podpisaniu umowy), wniosek beneficjenta o zaliczkę składa się na formularzu udostępnionym na stronie internetowej agencji - w terminie 30 dni od zawarcia umowy.
Tyle samo czasu ma również od złożenia wniosku agencja na pisemne poinformowanie beneficjenta o terminie zawarcia aneksu do umowy albo o przyczynach odmowy udzielenia zaliczki. Chyba, że dokument nie spełnia wymogów formalnych - ARiMR wzywa wówczas beneficjenta do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania wraz z pouczeniem.
Pozytywne rozpatrzenie wniosku oznacza przekazanie zaliczki na wskazany rachunek bankowy. Wyciąg beneficjent musi później załączyć do zasadniczego dokumentu o płatność. Na jego podstawie zostanie zweryfikowane: czy zaliczka została wykorzystana na cele, na które została udzielona oraz czy naliczono odsetki od kwoty zaliczki.
"W ramach autoryzacji wniosku o płatność Agencja pomniejszy kwotę pomocy przysługującą do wypłaty i wynikającą z wniosku o płatność o kwotę odsetek naliczonych przez bank, o ile beneficjent nie dokonał zwrotu tych odsetek na rachunek bankowy wskazany przez agencję płatniczą" - tłumaczy ARiMR.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś