Autobusy nadal będą krążyć po wsiach. Rząd przesuwa fundusze
Rząd wprowadza możliwość przesunięcia niewykorzystanych środków na wsparcie połączeń autobusowych w województwach, w których przyznana kwota była niższa od wnioskowanej przez samorządy.
Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, przedłożony przez Andrzeja Adamczyka, ministra infrastruktury.
40 milionów na elektryczne autobusy. Mają wozić dzieci na wsiach
Fundusz miał być odpowiedzią na likwidowane w szybkim stopniu kursy autobusów w związku z przede wszystkim znikaniem dawnych państwowych przedsiębiorstw komunikacji samochodowej. Dotknięci problemem byli przede wszystkim mieszkańcy obszarów wiejskich, którzy utracili możliwość docierania do większych miejscowości.
- Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej umożliwia tworzenie nowych linii komunikacyjnych i likwidację białych plam komunikacyjnych. Funkcjonuje od lipca 2019 r. i jest pierwszym narzędziem wsparcia finansowego dla jednostek samorządu terytorialnego w organizacji publicznego transportu zbiorowego - przypomniał Adamczyk.
Jak dodał, środki FRPA przeznaczane są na dofinansowanie realizacji zadań własnych samorządów w zakresie zapewnienia funkcjonowania przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, z wyłączeniem komunikacji miejskiej. Dofinansowanie jest przyznawane w formie dopłaty do kwoty deficytu pojedynczej linii komunikacyjnej.
Gminy dostaną miliony na zakup elektrycznych autobusów szkolnych
"W związku z dużym zainteresowaniem samorządów uzyskaniem dopłaty z Funduszu, w projekcie ustawy zaproponowano rozwiązania usprawniające i dostosowujące jego funkcjonowanie do bieżących potrzeb" - przekazał resort infrastruktury.
W części województw w ramach naboru na 2022 r. kwota dotacji okazała się niewystarczająca na objęcie dopłatą wszystkich przewozów ujętych we wnioskach organizatorów przewozów z tych województw. Zmiana zaproponowana przez MI pozwoli na przesunięcie niezaangażowanych środków do tych regionów. Tym samym dopłatami objęta zostanie jeszcze większa liczba połączeń.
"Dodatkowo nowelizacja ustawy przewiduje utrzymanie do końca 2023 r. zwiększonej stawki dopłaty w kwocie nie wyższej niż 3 zł do 1 wozokilometra przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Pozwoli to na zapewnienie większej stabilności funkcjonowania Funduszu i uruchamianych przez samorządy połączeń" - zaznaczają ministerialni urzędnicy.
Resort infrastruktury obserwuje rosnące zainteresowanie organizatorów publicznego transportu tym programem i systematyczny wzrost liczby uruchamianych nowych linii komunikacyjnych przy wsparciu Funduszu. W 2019 r. dopłatą objęto 1500 linii komunikacyjnych, a w ramach naborów wniosków na 2020 rok - 2834 linie. W 2021 roku dopłatą z FRPA objęto już 4 081 linii komunikacyjnych, a w ramach naboru na 2022 r. - 4901 linii.
- Wiesz o ciekawym wydarzeniu? Poinformuj nas o tym! Czekamy: redakcja@agropolska.pl