Appol ukarany przez UOKiK. Sadownicy zbyt długo czekali na pieniądze

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: Magdalena Jarco PAP, (em) | redakcja@agropolska.pl
04-11-2020,10:30 Aktualizacja: 04-11-2020,10:36
A A A

UOKiK nałożył blisko 1,7 mln zł kary na należącą do chińskiego koncernu spółkę Appol. W nieuczciwy sposób wykorzystywała przewagę kontraktową wobec dostawców jabłek, opóźniając płatności za dostawy.

Jak wskazał w komunikacie UOKiK, Appol należy do Zhonglu Fruit Juice, jednego ze znaczących producentów koncentratu jabłkowego na świecie. Z ustaleń wynika, że w latach 2017-2019 spółka notorycznie zalegała z płatnościami wobec polskich dostawców jabłek.

skup zboża i rzepaku, przewaga kontraktowa na rynku zbóż, uokik, tomasz chróstny, krir

Nieuczciwe skupy zbóż? UOKiK prowadzi "śledztwo"

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podejrzewa wykorzystywanie przewagi kontraktowej ze strony trzech dużych firm na rynku dostaw zbóż i rzepaku. Tomasz Chróstny, prezes UOKiK poinformował Krajową Radę Izb Rolniczych,...

"Spółka Appol w nieuczciwy sposób wykorzystywała swoją przewagę kontraktową wobec dostawców jabłek, opóźniając znacząco płatności za zrealizowane dostawy surowca na koncentrat jabłkowy" - zaznaczono w komunikacie.

"Umów należy dotrzymywać. Jeśli spółka Appol deklarowała zapłatę w ciągu maksymalnie 30 dni, wówczas dostawcy jabłek mieli pełne prawo oczekiwać, że w takim terminie otrzymają należne im pieniądze. Wielu z sadowników musiało jednak czekać znacznie dłużej" - wskazał cytowany w komunikacie prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Według szefa UOKiK to niedopuszczalne działanie i przejaw wykorzystywania przewagi kontraktowej przez producenta koncentratu jabłkowego. Dlatego nałożył na Appol karę w wysokości blisko 1,7 mln zł.

Jak wyjaśnił Urząd, przedsiębiorca zobowiązał się w umowach o dostawę na zapłatę pieniędzy, w zależności od rodzaju umowy, w ciągu maksymalnie 14 lub 30 dni.

uokik, tomasz chróstny, sieci handlowe, przewaga kontraktowa

UOKiK przygląda się rabatom. Sieci wykorzystują przewagę kontraktową?

Tomasz Chróstny, prezes UOKiK sprawdza, czy sieci handlowe przez stosowane tzw. rabaty retrospektywne nie wykorzystują przewagi kontraktowej wobec małych i średnich przedsiębiorców, dostarczających produkty do ich sklepów....

"W rzeczywistości płacił nawet po 90 dniach" - wyjaśnił UOKiK. Do największych opóźnień doszło w 2017 r. - dotyczyły ponad 70 proc. wszystkich transakcji. W kolejnych dwóch latach zaległości było mniej - ponad 37 proc. w 2018 i 17 proc. w 2019 r. - dodano.

To kolejna decyzja UOKiK dotycząca przetwórców owoców. We wcześniejszych rozstrzygnięciach nałożono sankcję w wysokości 8,3 mln zł na T.B Fruit.

Decyzja jest nieprawomocna, przedsiębiorca odwołał się do sądu. Z kolei spółki Rauch, Real i Dohler dobrowolnie zmieniły zarzucane im nieuczciwe praktyki handlowe: skróciły terminy płatności i spłaciły zaległe należności.

Maksymalna kara za nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej na rynku rolno-spożywczym wynosi 3 proc. ubiegłorocznego obrotu przedsiębiorcy.
 

Poleć
Udostępnij