Appol ukarany przez UOKiK. Sadownicy zbyt długo czekali na pieniądze
UOKiK nałożył blisko 1,7 mln zł kary na należącą do chińskiego koncernu spółkę Appol. W nieuczciwy sposób wykorzystywała przewagę kontraktową wobec dostawców jabłek, opóźniając płatności za dostawy.
Jak wskazał w komunikacie UOKiK, Appol należy do Zhonglu Fruit Juice, jednego ze znaczących producentów koncentratu jabłkowego na świecie. Z ustaleń wynika, że w latach 2017-2019 spółka notorycznie zalegała z płatnościami wobec polskich dostawców jabłek.
Nieuczciwe skupy zbóż? UOKiK prowadzi "śledztwo"
"Spółka Appol w nieuczciwy sposób wykorzystywała swoją przewagę kontraktową wobec dostawców jabłek, opóźniając znacząco płatności za zrealizowane dostawy surowca na koncentrat jabłkowy" - zaznaczono w komunikacie.
"Umów należy dotrzymywać. Jeśli spółka Appol deklarowała zapłatę w ciągu maksymalnie 30 dni, wówczas dostawcy jabłek mieli pełne prawo oczekiwać, że w takim terminie otrzymają należne im pieniądze. Wielu z sadowników musiało jednak czekać znacznie dłużej" - wskazał cytowany w komunikacie prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Według szefa UOKiK to niedopuszczalne działanie i przejaw wykorzystywania przewagi kontraktowej przez producenta koncentratu jabłkowego. Dlatego nałożył na Appol karę w wysokości blisko 1,7 mln zł.
Jak wyjaśnił Urząd, przedsiębiorca zobowiązał się w umowach o dostawę na zapłatę pieniędzy, w zależności od rodzaju umowy, w ciągu maksymalnie 14 lub 30 dni.
UOKiK przygląda się rabatom. Sieci wykorzystują przewagę kontraktową?
"W rzeczywistości płacił nawet po 90 dniach" - wyjaśnił UOKiK. Do największych opóźnień doszło w 2017 r. - dotyczyły ponad 70 proc. wszystkich transakcji. W kolejnych dwóch latach zaległości było mniej - ponad 37 proc. w 2018 i 17 proc. w 2019 r. - dodano.
To kolejna decyzja UOKiK dotycząca przetwórców owoców. We wcześniejszych rozstrzygnięciach nałożono sankcję w wysokości 8,3 mln zł na T.B Fruit.
Decyzja jest nieprawomocna, przedsiębiorca odwołał się do sądu. Z kolei spółki Rauch, Real i Dohler dobrowolnie zmieniły zarzucane im nieuczciwe praktyki handlowe: skróciły terminy płatności i spłaciły zaległe należności.
Maksymalna kara za nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej na rynku rolno-spożywczym wynosi 3 proc. ubiegłorocznego obrotu przedsiębiorcy.
- Wiesz o ciekawym wydarzeniu? Poinformuj nas o tym. Czekamy: redakcja@agropolska.pl