Miliony euro na promocję produktów rolno-spożywczych
Komisja Europejska przyjęła w środę decyzję ws. przeznaczenia w przyszłym roku ponad 191 mln euro na promocję unijnych produktów rolno-spożywczych. Programy mają być skierowane głównie na rynki zewnętrze z największym potencjałem wzrostu, ale też wewnątrz UE.
- Tu w Europie jesteśmy dumni z naszych tradycji i produktów, które są znane na całym świecie. Będziemy pomagać europejskim producentom, żeby ich wytwory stawały się znane w krajach takich jak Kanada, Japonia, Chiny, Korea, Meksyk i Stany Zjednoczone - powiedział na konferencji prasowej w Brukseli rzecznik KE Margaritis Schinas.
Polska żywność promuje się w Chinach. Sam minister otworzył stoisko
Część pieniędzy będzie przeznaczona na promocję konkretnych produktów, takich jak oliwki stołowe.
W samej UE kampania ma koncentrować się na promocji różnego rodzaju systemów oznaczeń jakości, chronionych oznaczeń pochodzenia geograficznego (jakie ma np. podhalański oscypek), a także produktów ekologicznych.
Cześć funduszy ma też iść na promocje produktów z określonych sektorów, takich jak np. owocowo-warzywny. Celem jest m.in. promowanie zdrowego odżywiania się wśród konsumentów w UE.
W tym roku eksport żywności może osiągnąć 30 mld euro
"Europa jest największym producentem wysokiej jakości żywności i napojów na świecie. Z radością mogę powiedzieć, że przy jeszcze większym nacisku na działania promocyjne w 2019 r. zwiększymy świadomość tego faktu zarówno w UE, jak i w państwach trzecich o wysokim potencjale wzrostu, z korzyścią dla naszych rolników i producentów żywności" - oświadczył cytowany w komunikacie KE unijny komisarz ds. rolnictwa Phil Hogan.
Zwrócił uwagę, że rosnąca liczba umów o wolnym handlu zawieranych przez UE z państwami trzecimi zwiększa możliwości dla europejskich producentów rolnych. Komisja chce ich wspierać w działaniach nakierowanych na zwiększenie eksportu.
Zaproszenia do składania wniosków dotyczących konkretnych kampanii zostaną opublikowane w styczniu 2019 r. Będą one otwarte dla szerokiego grona podmiotów, takich jak organizacje handlowe, organizacje producentów i grupy rolno-spożywcze odpowiedzialne za działania promocyjne.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś