Bruksela zwiększa środki na promocję produktów rolniczych
Komisja Europejska przeznaczy w 2018 roku 169 mln euro na finansowanie promocji produktów rolnych na świecie. To o 27 mln euro więcej, niż w 2017 r. Bruksela zaprasza instytucje sektora rolno-spożywczego do składania wniosków o finansowanie.
KE ogłosiła zaproszenia do składania wniosków dotyczących programów promowania europejskich produktów rolnych zarówno w UE i na świecie. Mogą to być kampanie na rzecz zdrowej żywności, ale też promocja konkretnych sektorów.
Eksport polskiej żywności bije rekordy
- UE jest największym podmiotem na światowym rynku produktów rolno-spożywczych. Wiadomo też, że żywność wysokiej jakości najlepiej kupować właśnie tu. Podczas wielu zagranicznych wyjazdów służbowych miałem okazję przekonać się, jak duże jest zainteresowanie unijnymi produktami rolno-spożywczymi na całym świecie - powiedział Phil Hogan, unijny komisarz do spraw rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich.
Jak dodał, w ubiegłym roku łączna wartość zgłoszonych wniosków o finansowanie programów promocji produktów rolno-spożywczych prawie dziesięciokrotnie przekroczyła dostępny budżet.
- Kwalifikującym się organizacjom radzę więc nie zwlekać ze złożeniem wniosku - podkreślił.
Dwie trzecie dostępnych środków przeznaczono na promowanie unijnych produktów żywnościowych w państwach spoza UE, w szczególności tych, do których Unia mogłaby eksportować znacznie więcej artykułów rolno-spożywczych, jak Kanada, Japonia, Chiny, Meksyk i Kolumbia.
Polscy producenci żywności umacniają pozycję na rynkach
W przypadku programów wewnątrz UE komisja szczególny nacisk chce położyć na informowanie konsumentów o różnych unijnych systemach i oznaczeniach jakości, takich jak geograficzne czy produkty ekologiczne. Finansowanie sektorowe będzie przeznaczone na programy promujące zrównoważoną hodowlę, m.in. owiec i kóz. Przewidziano również finansowanie kampanii promujących zdrowe żywienie oraz spożywanie owoców i warzyw.
Do składania wniosków o finansowanie w ramach ogłoszonego zaproszenia uprawnione są organizacje handlowe, organizacje producentów i instytucje sektora rolno-spożywczego odpowiedzialne za działania promocyjne.
Wniosek może złożyć jedna organizacja lub kilka z jednego państwa. Dopuszcza się również wnioski dotyczące programów z udziałem organizacji krajowych z kilku różnych państw członkowskich, bądź też jednej lub kilku organizacji europejskich. Kampanie przewidziane w programach trwają zazwyczaj trzy lata.
Wnioski można składać do 12 kwietnia za pomocą specjalnego portalu. Komisja oceni dokumenty, a jesienią ogłosi, które z nich otrzymają finansowanie.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś