Spada sprzedaż masła. Cena zbyt mocno poszła w górę
Masło należy do najbardziej drożejących produktów. W maju w sklepach małoformatowych kosztowało o 53 proc. , a w supermarketach o 39 proc. więcej rok do roku. W związku z tym spada jego sprzedaż, a w rośnie popularność miksów maślanych.
Centrum Badania Rynku poinformowało o danych dotyczących sprzedaży wyrobów maślanych. "Od czerwca 2021 r. do maja 2022 r. zarówno w sklepach małoformatowych do 300 mkw., jak i w supermarketach 301-2500 mkw., spadł wolumen sprzedaży wszystkich tłuszczów do smarowania - masła, margaryny oraz miksów maślanych" - przekazano.
UOKiK: masło nie jest fałszowane tłuszczami roślinnymi
W ocenie ekspertów związane jest to ze znacznym wzrostem cen produktów. "Zwłaszcza masło jest dziś jedną z najszybciej drożejących kategorii produktów - stawka za jego kilogram w sklepach małoformatowych w maju była aż o 53 proc. wyższa niż w maju 2021 roku (w supermarketach o 39 proc.)" - wskazali.
CMR zaznaczył, że w przypadku sklepów małoformatowych w omawianym czasie wolumen sprzedaży masła spadł o ponad 14 proc. w skali roku, a margaryny i miksów maślanych ok. 8-9 proc.
Spadek sprzedaż masła jest nieco mniejszy w supermarketach - niecałe 12 proc. Z kolei sprzedaż margaryn zmalała zaledwie o ok. 2 proc. To co odróżnia sytuację w supermarketach od sklepów małoformatowych to wielkość wolumenu sprzedaży miksów maślanych, który urósł o 14 proc.
"Ten wzrost może wynikać z faktu, że podczas gdy średnie ceny za kilogram masła i margaryny w maju były w supermarketach wyższe odpowiednio o 39 proc. i 32 proc. w porównaniu do maja 2021, to średnia cena za kilogram miksu maślanego wzrosła 'tylko' o 15 proc. Wygląda zatem na to, że jeśli jakakolwiek kategoria ma zyskiwać na popularności z powodu coraz wyższych cen masła, będą to właśnie miksy maślane" - ocenili eksperci CMR.
Powodów spadku sprzedaży masła w sklepach małoformatowych i supermarketach należy szukać także w rosnącym znaczeniu dyskontów dla sprzedaży tej kategorii. "Klienci, obserwując szybkie tempo wzrostu cen masła, coraz częściej poszukują promocji, a te często najłatwiej znaleźć w dyskontach. W I kwartale dyskonty odpowiadały już za 60 proc. wartości sprzedaży masła w sklepach w Polsce - rok wcześniej było to 55 proc." - podał CMR.
- Rolnictwo bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś