Polski drób znowu na chińskich stołach? W ministerstwie rozmawiano o przywróceniu eksportu
Trwają prace na rzecz zwiększania eksportu polskich produktów rolno-spożywczych do Chin - poinformowało w piątek Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, odnosząc się do spotkania wiceministra rolnictwa Jacka Czerniaka z wiceminister Generalnej Administracji Celnej Chińskiej Republiki Ludowej (GACC) LYU Weihong.
Jak napisano w komunikacie, GACC jest instytucją odpowiedzialną za dostęp importowanej żywności do rynku chińskiego.
Ekspert: eksport wołowiny do Chin będzie motorem rozwoju polskiego rolnictwa
Jednym z tematem rozmów - jak wskazano - była kwestia uznania przez władze Chińskiej Republiki Ludowej (ChRL) regionalizacji w zakresie grypy ptaków i wznowienia eksportu polskiego mięsa drobiowego, z uwzględnieniem tej zasady.
"Zasada regionalizacji w stosunku do polskiego mięsa drobiowego jest przestrzegana na najbardziej wymagających rynkach, a polski drób jest eksportowany do krajów i regionów na całym świecie" - powiedział cytowany w informacji wiceminister Czerniak. Przypomniał, że 5 kwietnia br. Polska odzyskała status kraju wolnego od grypy ptaków.
"Jestem przekonany, że przywrócenie eksportu polskiego mięsa drobiowego na rynek chiński przyniesie obustronne korzyści" – podkreślił.
Z kolei wiceminister LYU Weihong - jak napisano - potwierdziła, "że strona chińska jest gotowa do pogłębiania dwustronnej współpracy i działań na rzecz zwiększania importu produktów rolno-spożywczych z Polski".
Salmonella w polskim drobiu? KRD-IG dementuje brytyjskie doniesienia
Podsumowując rozmowy, MRiRW podało, że strony uzgodniły intensyfikację prac nad przywróceniem eksportu polskiego mięsa drobiowego do ChRL oraz nad zakończeniem procedur dostępowych dla innych produktów.
Poinformowano również, że przedstawiciele polskiego resortu rolnictwa i rozwoju wsi zorganizowali również dla delegacji GACC wizytę w jednym z polskich zakładów przetwórstwa mięsa drobiowego, by zaprezentować standardy bezpieczeństwa żywności obowiązujące w Polsce i Unii Europejskiej.
Wskazano, że w 2023 r. polski eksport do ChRL osiągnął wielkość 147,6 mln euro, a największym zainteresowaniem chińskich konsumentów cieszą się polskie mleko i produkty mleczne.
Dodano też, że resort rolnictwa prowadzi na chińskim rynku liczne działania informacyjno-promocyjne. W 2024 r. polskie stoiska będą organizowane w maju – na targach Sial China w Szanghaju oraz w sierpniu – na targach FOOD EXPO PRO w Hongkongu.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś