Polska żywność jest już w 190 krajach. Eksport idzie w górę
W pięciu pierwszych miesiącach bieżącego roku wartość eksportu towarów rolno-spożywczych z Polski wzrosła - rok do roku - o blisko 4 proc. i osiągnęła 14,5 mld euro - poinformowało w środę ministerstwo rolnictwa.
"Nasze produkty rolno-spożywcze znalazły odbiorców w 190 krajach na wszystkich kontynentach, co świadczy o dywersyfikacji kontaktów handlowych nawiązywanych przez krajowych przedsiębiorców" - czytamy w komunikacie resortu rolnictwa.
Żywność będzie droższa niż przewidywano
Wzrost wywozu był "wynikiem rosnącej aktywności gospodarczej przedsiębiorców, dobrym przygotowaniem firm do funkcjonowania w warunkach pandemii oraz utrzymującym się popytem na polskie produkty na rynku międzynarodowym". Konkurencyjność cenową rodzimych produktów rolno-spożywczych wspierał korzystny dla eksporterów kurs złotego względem euro.
Ponad 70 procent wpływów z wysyłki uzyskano ze sprzedaży do krajów Unii Europejskiej. Na rynku unijnym sprzedaliśmy towary o wartości ponad 10 mld euro, co oznaczało wzrost o 5,6 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2020 r. Największe przychody z eksportu uzyskano ze sprzedaży do Niemiec, Francji, Niderlandów, Włoch i Czech.
Do krajów pozaunijnych wysłaliśmy towary rolno-spożywcze o wartości 4,2 mld euro - przede wszystkim do Wielkiej Brytanii, na Ukrainę, do Arabii Saudyjskiej, Rosji i USA.
W strukturze towarowej eksportu dominowało mięso i produkty mięsne (głównie mięso drobiowe, przetwory mięsne, mięso wołowe i wieprzowe), ziarno zbóż i jego przetwory, tytoń i wyroby tytoniowe, produkty mleczne, wyroby cukiernicze oraz ryby i przetwory rybne.
Import towarów rolno-spożywczych był o ponad 2 proc. wyższy niż przed rokiem i osiągnął wartość 9,7 mld euro.
Od stycznia do maja (w skali roku) polski eksport towarów rósł w tempie szybszym od importu, co skutkowało 7,6 proc. wzrostem dodatniego salda wymiany handlowej, które wyniosło 4,7 mld euro.
- Rolnictwo bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś