Polska w czołówce producentów i eksporterów jaj

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: Newseria Biznes, (em) | redakcja@agropolska.pl
29-04-2015,10:40 Aktualizacja: 29-04-2015,12:05
A A A

Spożycie jaj w kraju jest jednak wciąż niewielkie. W ubiegłym roku wprawdzie wzrosło do ok. 150 sztuk na osobę rocznie, ale do krajów zachodnich sporo nam jeszcze brakuje.

- Od kilku lat spożycie jaj w Polsce spadało, ale w 2014 roku ten trend został wyhamowany. Różnica w porównaniu z krajami Europy Zachodniej wciąż jest duża i wynosi ok. 30 proc. Dlatego mamy wiele do zrobienia pod względem uświadamiania konsumentów, jakie są walory jajek - mówi agencji Newseria Biznes Artur Węgłowski, wiceprezes zarządu i dyrektor zarządzający w Farmio.

Jeszcze w 2011 roku Polacy jedli ok. 200 jaj rocznie, ale dwa lata później już tylko 142. Z prognoz Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej wynika jednak, że powoli ta niekorzystna tendencja odwraca się.

W ubiegłym roku przeciętny Polak spożył już przez rok 150 jajek. Do światowych potęg sporo nam jednak brakuje. Według Międzynarodowej Komisji ds. Jaj w Meksyku konsumpcja na osobę przekracza 320 sztuk, a we Francji dochodzi do 250. Zdaniem eksperta mniejsze zainteresowanie naszych konsumentów tym produktem może być efektem czarnego PR-u.

- To kreowanie wizerunku, jakoby miały one ogromny wpływ na zbyt wysoki poziom cholesterolu, co nie jest prawdą. Badania kliniczne udowadniają, że spożycie jaj nie ma na to wielkiego wpływu. To też kwestia warunków chowu kur przy produkcji - przekonuje Węgłowski.

Polacy przy wyborze jaj kierują się rodzajem chowu. Chów ściółkowy, wolno wybiegowy i ekologiczny stają się coraz popularniejsze, jednak zdecydowana większość konsumentów wybiera te najtańsze, czyli z chowu klatkowego i o średnim rozmiarze (M i L). Jajka najczęściej kupujemy w dyskontach i sklepach wielkopowierzchniowych, ale także zakupy robimy na rynkach i bazarach.

- Dynamika zmiany preferencji konsumenckich idzie w kierunku typowego zachowania w branży produktów spożywczych, czyli hiper- i supermarkety oraz dyskonty zyskują, a bazary tracą - zaznacza dyrektor Farmio.

Polska jest jednym z największych producentów i eksporterów jajek w Unii Europejskiej. Wytwarzamy ok. 9 mld sztuk rocznie, z czego na eksport trafia 43 proc. Z danych FAMMU/FAPA wynika, że sprzedaż jaj i przetworów jajecznych z Polski spadła o 7 proc. do 226 tys. ton. Największym odbiorcą są kraje unijne, przede wszystkim Niemcy, Holandia, Włochy i Czechy (68 proc. udziału w wartości eksportu).

Poleć
Udostępnij