Ogromne ładunki surowca do produkcji nawozów płyną do Grupy Azoty
O „historycznym rozładunku soli potasowej w polickim porcie morskim” - poinformowała Grupa Azoty. Ponad 20 tys. ton tego podstawowego surowca do produkcji nawozów w jednym transporcie przypłynęło z Kanady na początku grudnia ub.r.
Rozładunek odbył się w Porcie Morskim w Policach, który na co dzień odbiera fosforyty.
Grupa Azoty złoży kolejny wniosek do KE o wprowadzenie ceł. Tym razem na mocznik
„Zakup tak dużego wolumenu soli - z uwagi na efekt skali - przyniósł znaczące oszczędności. Zakończona pomyślnie akcja logistyczna w porcie otworzyła możliwości dywersyfikacji kierunków dostaw tego podstawowego surowca do produkcji nawozów” – przekazała Grupa Azoty.
Optymalizacja kosztów w koncernie
Cytowany w komunikacie Andrzej Dawidowski, wiceprezes Zarządu Grupy Azoty S.A. i jednocześnie prezes Zarządu Grupy Azoty Police podkreślił, że w koncernie trwa optymalizacja kosztów działalności w każdym jej obszarze.
„Korzystamy z efektów synergii w całej grupie kapitałowej, ale przede wszystkim poszukujemy tańszych surowców, które mają kluczowe znaczenie w każdej produkcji. Tańszy surowiec przekłada się na niższą cenę produktu i jego większą konkurencyjność na rynku” – zaznaczył Dawidowski.
Dużo surowca do produkcji nawozów
Grupa Azoty Police, znana m.in. z produkcji nawozów, przyjmuje sól potasową za pośrednictwem kolei, transportu drogowego oraz droga morską. Ten ostatni środek transportu - z uwagi na możliwość dostarczenia jednorazowo największej ilości surowca - jest w ocenie firmy najefektywniejszym rozwiązaniem.
KAS: zablokowaliśmy ponad 70 procent mocznika pochodzącego z Białorusi
„Do odbioru soli potasowej w Policach przystosowana jest infrastruktura w Porcie Barkowym. W ciągu ostatnich dwóch lat największe jednorazowe dostawy tego surowca statkami wynosiły ok. 2 tys. ton. Wynika to z możliwości technicznych nabrzeża - obsługiwane są tu barki i statki o długości do 120 metrów i zanurzeniu 4 metrów (o nośności około 3000 DWT). Z kolei Port Morski posiada nabrzeże o długości 415 metrów i głębokości eksploatacyjnej 12,5 metrów, do którego mogą wpływać duże jednostki pełnomorskie. Dostosowanie infrastruktury do odbioru kolejnych surowców i produktów stanowi więc ogromny potencjał rozwojowy dla Grupy Azoty Police” – wyjaśnił koncern.
Przygotowanie infrastruktury portu
Aby możliwy był rozładunek soli potasowej w Porcie Morskim, konieczne było odpowiednie przygotowanie infrastruktury, bo ta istniejąca wcześniej dedykowana była wyłącznie do rozładunku surowców fosforonośnych. Dodatkowo zaplanowano logistykę przewozów wewnątrz zakładu tak, aby optymalnie wykorzystać dostępną przestrzeń magazynową i sprawnie dostarczyć surowiec do produkcji.
Jak poinformowała Grupa Azoty 15 stycznia, aktualnie trwa rozładunek kolejnych 20 tys. ton soli potasowej, która przypłynęła z Kanady.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś