Marki własne mogą być przyszłością polskiego rolnictwa
26 listopada w Puławskim Parku Naukowo-Technologicznym odbyła się już po raz czwarty konferencja z cyklu "Nauka - Biznes - Rolnictwo".
Wydarzenie organizowane przez Centrum Kompetencji Puławy zostało objęte honorowym patronatem Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwa Skarbu Państwa oraz organizacji Fertilizers Europe.
- Działania Centrum Kompetencji, które przygotowało raport "25 lat polskiego rolnictwa. Bezpieczeństwo żywnościowe w Europie" są zbieżne ze światową dyskusją na temat modeli rolnictwa zbilansowanego. Polskie produkty żywnościowe mają dziś szansę być rozpoznawalne na świecie - powiedział Paweł Jarczewski, prezes zarządu Grupy Azoty.
- Chcemy, aby rolnictwo, które obecnie jest czwartym największym sektorem polskiej gospodarki nie tylko nie straciło na wartości, ale żeby za kolejną dekadę było pierwszym, bądź drugim sektorem napędzającym rozwój Polski - dodał.
List do uczestników konferencji wystosował minister skarbu. - Mądry dialog, współpraca nauki i przemysłu służyć będzie polskiemu rolnictwu. Potrzebuje ono wymiany doświadczeń między sferami produkcji i naukowo-badawczej, jak i nowych projektów badawczych w przemyśle nawozowym, czy wiedzy, którą dostarczają instytuty naukowe - podkreślił Włodzimierz Karpiński.
Tegoroczną edycję konferencji otworzyła oficjalna prezentacja raportu "25 lat polskiego rolnictwa. Bezpieczeństwo żywnościowe w Europie".
Autorzy opracowania zaprezentowali główne wnioski płynące z publikacji oraz wyniki badań przeprowadzone wśród liderów opinii środowiska rolniczego. Postawili szereg pytań, będących kluczowymi wyzwaniami dla rozwoju krajowego rolnictwa.
- Wzrost eksportu produktów rolnych, który obecnie przekracza 20 mld euro, wzrost kultury prowadzenia gospodarstw, zwrot w kierunku rolnictwa precyzyjnego - tak wygląda dziś polskie rolnictwo - mówił prof. Janusz Igras, dyrektor naukowy Instytutu Nowych Syntez Chemicznych w Puławach oraz redaktor naukowy raportu.
- Polskie produkty rolno-spożywcze są cenione na rynkach europejskich. Przedsiębiorcy rolni są świadomi ich wysokiej wartości i widzą na tym polu duży potencjał na przyszłość. Czas, zatem spojrzeć na sektor rolny w ujęciu biznesowym - dodał prof. Igras.
Podczas konferencji odbyła się także debata na temat polskich marek branży rolniczej podbijających rynki Europy. Udział w niej wzięli przedstawiciele polskich brandów znanych w całej Europie.
***
Centrum Kompetencji Puławy to pierwszy polski think-tank rolniczy, który skupia w sobie trzy różne punkty widzenia: wrażliwość i doświadczenie przedsiębiorców rolnych, know-how producentów środków produkcji oraz wiedzę i wizję instytucji naukowych zajmujących się tematyką agro. Instytucja powstała w 2011 r. i stanowi dziś prężną platformę dla współpracy nauki i biznesu w rolnictwie.