KOWR: Prawie 3/4 eksportowanej z Polski żywności trafiło na rynki unijne
73 proc. wywożonych produktów rolno-spożywczych z Polski w okresie styczeń - sierpień br. trafiło na rynki unijne. Najważniejszymi produktami eksportowymi były wyroby tytoniowe, mięso drobiowe i produkty mleczne. Wartość sprzedaży żywności do UE wynosi 25 mld zł - poinformował Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa.
W okresie styczeń-sierpień 2023 r. wartość eksportu ogółem towarów rolno-spożywczych z Polski wyniosła 34,1 mld euro (157 mld zł) i była o 11 proc. wyższa niż przed rokiem. Na rynku UE w okresie ośmiu miesięcy 2023 r. sprzedano towary o wartości 25 mld euro, czyli o wartości o 9 proc. wyższej niż rok wcześniej. Udział rynku Unii Europejskiej w polskim eksporcie wyniósł 73 proc.
UE głównym odbiorcą
- Od lat Unia Europejska jest głównym odbiorcą polskich produktów i w tym roku ta tendencja nie zmieniła się. Prawdopodobnie decydują o tym od dawna nawiązane kontrakty handlowe, korzystna oferta polskich firm, stosunkowa bliskość rynków, przetarte szlaki transportowe czy zbliżone upodobania odbiorców żywności - skomentował wyniki w handlu żywnością w pierwszych ośmiu miesiącach br. wicedyrektor KOWR Marcin Wroński.
Wartość eksportu żywności o 17 proc. wyższa niż przed rokiem
Jak zauważył, osiągnięcie dobrych wyników eksportowych było możliwe dzięki relatywnie wysokim cenom transakcyjnym na rynku unijnym (pomimo tendencji do ich spadku) spowodowanym przez wojnę na Ukrainie. - Dużo też zależy od kursu złotego wobec euro, od lutego 2023 r. do końca lipca 2023 r. złoty umacniał się, co niekorzystnie wpływało na obroty handlowe - zaznaczył Wroński.
Liderem Niemcy
Do krajów UE wywożono głównie: wyroby tytoniowe (o wartości 2,6 mld euro), mięso drobiowe (2,1 mld euro), produkty mleczne (1,6 mld mln euro), pieczywo i wyroby piekarnicze (1,3 mld euro), mięso wołowe (1,2 mld euro), karmę dla zwierząt (1,1 mld euro), a także wyroby czekoladowe (1 mld euro) - wynika z danych Biura Analiz i Strategii KOWR.
Czołowym odbiorcą polskiej żywności w okresie I-VIII br. pozostawały Niemcy. Przychody z eksportu do tego kraju były na poziomie 8,7 mld euro, co oznacza 14-proc. wzrost. Kolejne miejsca zajmują Niderlandy (2,1 mld euro), Francja (2,1 mld euro), Włochy (1,6 mld euro) i Czechy, do których wartość wywozu zwiększyła się o 14 proc.- do 1,6 mld euro.
Poszukiwania rynków
Według Wrońskiego, bardzo istotne jest poszukiwanie nowych rynków zbytu, gdyż to pozwala na zwiększenie eksportu. Ale - jak mówił - nie jest to proces ani krótki, ani łatwy m.in. wymaga szeregu uzgodnień świadectw zdrowia dla produktów zwierzęcych i roślinnych. Trzeba też "nauczyć się" handlu z odbiorcami np. w Azji czy Afryce, poznać ich zwyczaje czy gusta miejscowych konsumentów.
- Mimo tych ograniczeń, polscy eksporterzy radzą sobie, o czym świadczy wzrost eksportu do krajów pozaunijnych (tzw. krajów trzecich) aż o 17 proc. W sumie do tych krajów sprzedano produkty rolno-spożywcze o wartości 9,2 mld euro (42 mld zł) - zaznaczył zastępca dyrektora KOWR.
Polski handel zagraniczny produktami rolno-spożywczymi
Dodatnie saldo wymiany
Poza UE z Polski wywożono przede wszystkim: pszenicę (887 mln euro, 3,3 mln ton), produkty mleczne (789 mln euro, 421 tys. ton), mięso drobiowe(630 mln euro, 341 tys. ton), pieczywo i wyroby piekarnicze, czekoladę i wyroby czekoladowe oraz wyroby tytoniowe.
Największymi odbiorcami polskiej żywności w krajach trzecich, podobnie jak w latach poprzednich, były przede wszystkim: Wielka Brytania, Ukraina, Stany Zjednoczone oraz Arabia Saudyjska, a także Nigeria, Turcja, i Izrael.
- W okresie I-VIII br. import towarów rolno-spożywczych z Polski wyniósł 21,6 mld euro (100 mld zł) i był o 6 proc. wyższy niż przed rokiem. Wzrost wartości importu był wynikiem rosnących cen transakcyjnych sprowadzanych surowców - wyjaśnił Wroński.
Dodatnie saldo wymiany handlowej wyniosło 12,5 mld euro (57 mld zł) i było o 21 proc. wyższe niż w analogicznym okresie 2022 r.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś