Eksport artykułów rolno-spożywczych wciąż rośnie
W okresie pierwszych czterech miesięcy br. odnotowano wzrost wartości eksportu towarów rolno-spożywczych z Polski. Od stycznia do kwietnia 2021 r. sprzedaż towarów rolno-spożywczych za granicę osiągnęła 11,6 mld euro, o 2,4 proc. więcej niż rok wcześniej.
Wzrost eksportu był wynikiem rosnącej aktywności gospodarczej polskich przedsiębiorców, dobrym przygotowaniem krajowych firm do funkcjonowania w warunkach pandemii oraz utrzymującym się popytem na polskie produkty na rynku międzynarodowym.
Eksporterzy żywności rozpychają się na rynku UE. Trzeba budować polską markę
Wpływ na wyniki sprzedaży zagranicznej uzyskiwane przez krajowych eksporterów w okresie styczeń-kwiecień 2021 r. miały także wysokie ceny żywności na rynku światowym.
Struktura geograficzna eksportu produktów rolno-spożywczych z Polski
W okresie pierwszych czterech miesięcy 2021 r. polskie produkty rolno-spożywcze trafiły do odbiorców w 188 krajach na wszystkich kontynentach. Podobnie jak w latach poprzednich towary te były eksportowane z Polski przede wszystkim na rynek unijny. Dostawy do krajów UE-27 wygenerowały 8,2 mld euro (wzrost o 3,6 proc.), co stanowiło 71 proc. przychodów uzyskanych z eksportu towarów rolno-spożywczych ogółem.
KOWR dostarczy tony żywności dla potrzebujących
Do krajów pozaunijnych w okresie styczeń-kwiecień 2021 r. wyeksportowano z Polski produkty rolno-spożywcze o wartości 3,4 mld euro, nieznacznie (o 0,2%) niższej niż w analogicznym okresie przed rokiem. W tym eksport do krajów Wspólnoty Niepodległych Państw ukształtował się na poziomie 601 mln euro, o 1% wyższym niż rok wcześniej.
Spośród krajów WNP największą wartość osiągnął wywóz na Ukrainę - 256 mln euro (wzrost o 7%), następnie do Federacji Rosyjskiej - 204 mln euro (wzrost o 4%) oraz na Białoruś - 90 mln euro (spadek o 12%).
Jak wygląda unijny eksport jaj i przetworów?
Znaczącymi odbiorcami krajowych artykułów rolno-spożywczych, podobnie jak w latach poprzednich były także: Arabia Saudyjska (przychody na poziomie 255,5 mln EUR, wzrost o 4%; eksport głównie papierosów i pszenicy), Stany Zjednoczone (186 mln EUR, wzrost o 16%; wywóz przede wszystkim alkoholu, wieprzowiny i wyrobów czekoladowych) oraz Algieria (182 mln EUR, ponad dwukrotny wzrost; 61% wartości eksportu stanowił wywóz pszenicy), a w dalszej kolejności: Maroko (82 mln EUR, blisko trzykrotny wzrost; eksport głównie pszenicy - 89% wartości), Izrael (81 mln EUR, wzrost o 3%; wywóz przede wszystkim cukru i wołowiny), a także Chiny (76 mln EUR, wzrost o 29%; eksport głównie mleka płynnego i śmietany oraz serwatki - łącznie ponad 60 % wartości wywozu) i Norwegia (76 mln EUR, wzrost o 16%; eksport przede wszystkim papierosów - 34% wartości).
Struktura towarowa eksportu produktów rolno-spożywczych z Polski
KOWR ma środki na pożyczki dla rolników
Największy udział w wartości eksportu tej grupy towarowej miały: mięso drobiowe (38% - 787 mln EUR), przetwory mięsne (26% - 532 mln EUR), mięso wołowe (21% - 429 mln EUR) i mięso wieprzowe (12% - 256 mln EUR). Eksport zwierząt żywych oraz pozostałych gatunków mięs był stosunkowo niewielki i stanowił wartościowo odpowiednio 2% i 1% udziału w eksporcie produktów mięsnych z Polski.
W okresie styczeń-kwiecień 2021 r. drugą pod względem wartości pozycję z 14% udziałem w eksporcie produktów rolno-spożywczych z Polski zajmowało ziarno zbóż i przetwory, których sprzedaż, w porównaniu z analogicznym okresem 2020 r., zwiększyła się o 7%, do 1,6 mld EUR.
Wzrost wartości eksportu odnotowano także w przypadku produktów mlecznych - o 8%, do 0,8 mld EUR, cukru i wyrobów cukierniczych - o 6%, do 0,8 mld EUR, a także ryb i przetworów - o 10%, do 0,8 mld EUR. Większa była również wartość wywozu m.in.: kawy, herbaty i kakao - o 3% (0,3 mld EUR), nasion roślin oleistych i tłuszczów roślinnych - o 7% (0,2 mld EUR) oraz alkoholi - o 5% (0,2 mld EUR). Zmniejszeniu uległy natomiast wpływy ze sprzedaży zagranicznej tytoniu i wyrobów tytoniowych (o 5%, do 1,3 mld EUR), warzyw i przetworów (o 2%, do 0,6 mld EUR), oraz soków owocowo-warzywnych (o 10%, do 0,2 mld EUR). Wartość eksportu owoców łącznie z przetworami, podobnie jak w analogicznym okresie 2020 r., wyniosła 0,5 mld EUR.
Udział eksportu artykułów rolno-spożywczych w polskim eksporcie ogółem
W okresie pierwszych czterech miesięcy 2021 r. odnotowano spadek udziału wpływów uzyskanych ze sprzedaży zagranicznej artykułów rolno-spożywczych w polskim eksporcie ogółem. W okresie styczeń-kwiecień 2021 r. udział ten wyniósł 12,9% wobec 15,2% w porównywalnym okresie 2020 r.