Dobre zarządzanie i marketing to podstawa sukcesu w agrobiznesie
W Lublinie odbyła się I Konferencja Naukowa "Problemy jakości, zarządzania i marketingu w agrobiznesie" zorganizowana przez Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie i Państwową Wyższą Szkołę Zawodową im. Szymona Szymonowicza w Zamościu.
W spotkaniu oprócz naukowców z 17 uniwersytetów z całego kraju wzięli też udział lokalni przedsiębiorcy, reprezentujący sektor rolno-spożywczy.
Dzięki PROW można też rozkręcać lokalne biznesy
- Jest to pierwsza konferencja z tego cyklu. Jej celem jest wymiana poglądów i doświadczeń oraz dyskusja na temat problemów w obszarach zarządzania i marketingu. W przyszłości chcemy kontynuować takie spotkania - powiedziała prof. dr hab. Eugenia Czernyszewicz, przewodnicząca komitetu organizacyjnego.
Konferencję patronatem honorowym objął prof. dr hab. Zygmunt Litwińczuk, rektor UP w Lublinie. - Problemy jakości i zarządzania są to bardzo ważne sprawy dla gospodarki, ale również dla naszej uczelni - podkreślił, otwierając spotkanie.
Najpierw odbyła się sesja plenarna, podczas której wysłuchano trzech wykładów.
Prof. dr hab. Tadeusz Sikora wygłosił wykład "Ewolucja podejścia do zapewnienia jakości - od brakarza do koncepcji Buisness Excellence", w którym przedstawił historię zarządzania jakością w Polsce.
Prof. dr hab. Elżbieta Skrzypek obszernie z kolei omówiła współczesne koncepcje zarządzania. Uświadomiła słuchaczom, że zarządzać możemy praktycznie wszystkim.
Na ogrodnictwie można zarobić. Teraz to świetny biznes
Potem odbyła się sesja problemowa przedsiębiorców, w której udział wzięli m.in. Paweł Dąbrowski i Paweł Gaca. Pierwszy z nich jest właścicielem firm: Agronom, handlującej ciągnikami i maszynami rolniczymi, Bauer - oferującej urządzenia do nawadniania i Agronom Beries - gospodarstwa rolniczego, produkującego owoce jagodowe i sadzonki.
Drugi natomiast jest członkiem zarządu spółdzielczej Mleczarni "Spomlek" z Radzynia Podlaskiego, specjalizującej się w produkcji serów i izolat białek serwatkowych.
Przedstawili firmy, którymi zarządzają. W obu jest inna produkcja, inna forma własności i inny sposób zarządzania, ale jest jeden największy problem - dystrybucja produktów.
W drugiej części konferencji odbyły się dwie sesje referatowe, w których uczestnicy prezentowali wyniki swoich badań. Pierwszą zdominowały problemy konsumentów, zaś druga poświęcona była problemom gospodarstw rolnych jako przedsiębiorstw.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś