Będą zmiany w wymogach odnośnie okrywy ochronnej? Resort zajął stanowisko
Nie ma podstawy prawnej do zawieszenia normy GAEC 6 czy też do zawieszenia kontroli w tym zakresie – przekonuje resort rolnictwa w odpowiedzi na wniosek rolniczego samorządu.
Norma GAEC 6 dotyczy okrywy ochronnej gleby, która musi być utrzymywana co najmniej od 1 listopada danego roku do 15 lutego kolejnego roku na powierzchni stanowiącej co najmniej 80 proc. gruntów ornych wchodzących w skład gospodarstwa
W swoim wystąpieniu rolniczy samorząd wnioskował o uwzględnienie sytuacji rolników gospodarujących na glebach ciężkich i dostosowania wymogów normy GAEC 6 do specyfiki produkcji rolniczej w szczególnych warunkach. Wśród propozycji autorów wniosku było m.in. wyłączenie gleb ciężkich z obowiązku utrzymywania okrywy, a nawet ogółem zawieszenie obowiązywania tej normy na 3 lata (i tym samym tyczących się jej kontroli).
Bez ugorowania ziemi w 2024 r. Zamiast tego wysiew roślin wiążących azot lub międzyplonów
W odpowiedzi Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi podkreśliło, że warunkowość, w tym norma GAEC 6, to podstawowy, obowiązkowy element płatności, co wynika z przepisów unijnych i państwo członkowskie nie może od niego odstąpić. Jednocześnie zapewnia, że - mając na uwadze doświadczenia z pierwszego roku wdrażania Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 (PS WPR), w tym warunkowości - widzi potrzebę wprowadzenia pewnych zmian i uproszczeń w tych obszarach.
„W nawiązaniu do postulatów określonych w piśmie w zakresie zmniejszenia powierzchni utrzymania okrywy jesienno-zimowej gleby lub wprowadzenia utrzymania tej okrywy w okresie jesiennym oraz wprowadzenia wyjątku dla roślin późno schodzących z pola (…) wyjaśniamy, że obecnie procedowany jest kolejny projekt zmian w PS WPR. Zmiany dotyczą m.in.: doprecyzowania wymogów normy GAEC 6 poprzez wprowadzenie drugiego terminu utrzymania okrywy glebowej dla upraw wcześnie zbieranych z pola oraz wprowadzenia wyłączeń z wdrażania wymogów normy w przypadku upraw późno zbieranych z pola, po których nie ma możliwości zastosowania działań ochronnych. Niemniej jednak wprowadzenie przedmiotowych zmian wymaga zgody Komisji Europejskiej” – wskazuje resort.
Ponadto zwraca uwagę, że w przepisach są rozwiązania dające rolnikom różne sposoby na utworzenie okrywy glebowej. To m.in. zarówno okrywa roślinna (uprawy ozime, trawy na gruntach ornych, międzyplony ozime, samosiewy), jak i pozostawienie ścierniska, grunty pokryte resztkami pożniwnymi czy mulcz.
Szef KRIR pisze do von der Leyen. Chodzi o odstępstwa od norm GAEC
„Jak wskazano powyżej, nie ma podstawy prawnej do zawieszenia normy GAEC 6 czy też do zawieszenia kontroli normy. W tym kontekście należy jednak mieć na względzie, że kary administracyjne nakładane na rolników i innych beneficjentów w systemie warunkowości, w przypadku stwierdzenia niezgodności, wynoszą co do zasady 3 proc. całkowitej kwoty płatności. W zależności od stopnia naruszenia, kara może zostać obniżona do 1 proc. lub zwiększona do 5 proc. Wysokość kary administracyjnej z tytułu nieprzestrzegania warunkowości wynika z oceny niezgodności według kryteriów: zasięgu, dotkliwości, trwałości, a także musi uwzględniać fakt, czy niezgodność wynikała z zaniedbania (nieumyślna), czy też jest efektem celowego działania rolnika. W systemie kar została przyjęta również tzw. drobna niezgodność” – wylicza ministerstwo.
Jak dalej przekonuje, jeśli w ocenie spełniania wymogów normy GAEC 6 przez kontrolerów z ARiMR zostanie stwierdzona taka drobna niezgodność, wówczas nie stosuje się kary administracyjnej. Natomiast rolnik jest informowany o możliwych działaniach naprawczych.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś