Nawozy mineralne na bazie azotanu amonu o zawartości azotu powyżej 28% N, np. saletra amonowa (Pulan, Zaksan), Saletrosan 30 są materiałami niebezpiecznymi i muszą być transportowane jako „Materiały utleniające” klasy 5.1. Numer UN: 2067, co wymaga zastosowania określonych warunków przewozu wynikających z przepisów o transporcie towarów niebezpiecznych. Zawarte one są w Europejskiej Umowie ADR.
JAK ROZPOZNAĆ CZY NAWÓZ JEST TOWAREM NIEBEZPIECZNYM?
1. Na opakowaniu – worku lub big-bagu – znajduje się przedstawiona obok nalepka o wymiarach 10×10 cm oraz napis „UN 2067”.
2. W karcie charakterystyki, w punkcie 14, znajduje się informacja, dotycząca klasyfikacji nawozu w odniesieniu do transportu (podaje się m.in. nr UN, nazwę przewozową, zagrożenia w transporcie, grupę pakowania).
Rolnicy mają sporo problemów z określeniem, czy przewożony przez nich nawóz na bazie azotanu amonu zwany powszechnie saletrą amonową podlega przepisom ADR o transporcie ładunków niebezpiecznych. W tej sprawie izby rolnicze...
JAKIE WARUNKI NALEŻY SPEŁNIĆ PRZY PRZEWOZIE NAWOZÓW?
Przewóz drogowy towarów niebezpiecznych powyżej 1000 kg wymaga spełnienia wielu warunków:
- przewóz powinien odbywać się odpowiednio wyposażonym pojazdem (w skład wchodzi wyposażenie przeciwpożarowe, awaryjne i środki ochrony indywidualnej), oznakowanym z przodu i z tyłu prostokątnymi tablicami odblaskowymi barwy pomarańczowej),
- kierowca przewożący towary niebezpieczne powinien mieć ukończone 21 lat oraz powinien posiadać tzw. zaświadczenie ADR potwierdzające odbycie kursu dla kierowców przewożących towary niebezpieczne,
- opakowania powinny być certyfikowane i oznakowane przedstawionymi powyżej nalepkami i napisami,
- kierowca powinien posiadać przy sobie dokument przewozowy sporządzony zgodnie z umową ADR.
CZY MOŻNA NIE STOSOWAĆ UMOWY ADR?
Są sytuacje kiedy nie musimy stosować wszystkich lub niektórych przepisów umowy ADR:
-
Przewóz przez rolnika nawozów na trasie: punkt sprzedaży - gospodarstwo rolne - pole w celu ich wysiania.
Dawki azotu w uprawie zbóż ozimych muszą być zgodne z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 lutego 2020 r. w sprawie przyjęcia "Programu działań mających na celu zmniejszenie zanieczyszczenia wód azotanami...
- opakowania nie mogą być większe niż 450 litrów i łączna ilość przewożonych nawozów nie może być większa niż 1000 kg. Opakowania nie muszą być certyfikowane i oznakowane,
- przewóz może być wykonywany dowolnym środkiem transportu – w tym również ciągnikiem rolniczym, bez specjalistycznego wyposażenia i oznakowania,
- nie jest wymagane żadne specjalistyczne szkolenie kierowcy,
- nie są wymagane żadne dokumenty dotyczące przewożonego towaru.
-
Przewóz z punktu sprzedaży do gospodarstwa w ilości do 1000 kg (opakowania większe niż 450 litrów).
- opakowania powinny być certyfikowane i oznakowane nalepkami i napisami,
- przewóz może być wykonywany dowolnym środkiem transportu, w tym również ciągnikiem rolniczym, bez oznakowania ale wyposażonym w gaśnicę. Powinna to być gaśnica do gaszenia pożarów typu ABC, o wielkości co najmniej 2 kg, z ważnym przeglądem okresowym,
- kierowca powinien odbyć szkolenie w zakresie bezpieczeństwa przy przewozie i czynnościach ładunkowych nawozów. Szkolenie powinien przeprowadzić doradca ds. bezpieczeństwa przewozu towarów niebezpiecznych lub inna osoba posiadająca odpowiednią wiedzę,
- ymagany jest dokument przewozowy sporządzony zgodnie z Umową ADR.
CO ZROBIĆ, GDY CHCEMY PRZEWIEŹĆ POWYŻEJ 1000 KG NAWOZÓW?
Taki przewóz wymaga stosowania w pełni umowy ADR. Kupując nawozy należy wymagać, aby sprzedawca dostarczył je wyspecjalizowanym transportem – własnym lub wynajętym.
-
Krok po kroku w zakresie doboru odmian, nawożenia i ochrony. Zamów prenumeratę miesięcznika "Nowoczesna Uprawa" już teraz