Pronar otwiera trzecią fabrykę felg w Polsce
Pod koniec listopada zeszłego roku firma Pronar świętowała oficjalne uruchomienie kolejnego zakładu produkującego koła tarczowe. To zarazem łącznie dziewiąta fabryka przedsiębiorstwa z Narwi.
Nowy obiekt zajmuje powierzchnię 1,7 ha i jest w pełni zautomatyzowany. Jak zapewnia Pronar, na terenie zakładu znajdują się: dwie bliźniacze linie produkcyjne, najnowocześniejsza w Europie malarnia oraz magazyn wysokiego składowania. W fabryce pracują cztery maszyny profilujące. Każda z linii formuje obręcze samodzielnie, przy czym również sama odbiera stal z palet. Maszyny profilujące są znacznie większe niż te w dotychczasowych halach produkcyjnych, co umożliwi budowę większych detali. Obręcze przed kształtowaniem i po spawaniu są sprawdzane za pomocą specjalnych bardzo dokładnych laserów.
Na proces malowania proszkowego składa się dziewięć etapów, co ma zapewnić najwyższą jakość i trwałość koloru. Nowością jest fosforanowanie cynkowe. Jak informuje firma z Narwi, daje ono najwyższy standard zabezpieczania powierzchni, lepszy niż nanoceramika. Lakiernia będzie w stanie nanosić powłokę na detale o masie do 700 kg i w rozmiarze do 54 cali. Jeden element będzie malowany średnio 30 s, dzięki czemu cały proces jest bardzo szybki i efektywny. W nowej fabryce Pronar wprowadził inteligentny system lakierni, który sam decyduje, co pokrywa i kiedy. Zadaniem pracownika jest jedynie zawieszenie detalu i wybranie koloru, a program sam zaplanuje jego drogę tak, by zoptymalizować czas i koszt malowania. Dużą pomocą jest również obecność dwóch komór lakierniczych, co pozwala na jeszcze większą optymalizację czasu i kosztów.
Maszyny, które przetwarzają stal w koła, zostały w pełni zaprojektowane przez inżynierów Pronar oraz wykonane na miejscu – w Narwi, również przez pracowników firmy. Jak czytamy w komunikacie prasowym, są to najwyższej światowej klasy urządzenia, a ponadto unikatowe, ponieważ nikt inny na Ziemi nie korzysta z takich rozwiązań. To już 8. i 9. generacja maszyn udoskonalanych na przestrzeni lat przez inżynierów firmy. Obsługa produkcji, dzięki zastosowaniu automatyzacji została ograniczona do minimum. Dzięki tej inwestycji firma z Narwi będzie w stanie zwiększyć wydajność i produkcję kół tarczowych nawet do 1 mln sztuk rocznie.
Zwieńczeniem wydarzenia był uroczysty akt podpisania pierwszej wyprodukowanej felgi przez prezesa Pronaru Sergiusza Martyniuka oraz wojewodę podlaskiego Bohdana Paszkowskiego.
- Artykuł ukazał się w wydaniu 01/2024 miesięcznika "Rolniczy Przegląd Techniczny". ZAPRENUMERUJ