Opony Trelleborg z oznaczeniem VF lub IF
Kupując nowy ciągnik warto zamówić go na oponach niskociśnieniowych typu VF lub IF, bo są droższe o zaledwie kilka procent, a pozwalają uzyskać zdecydowanie mniejsze ugniatanie gleby i poślizg podczas pracy polowej.
Skrót VF na oponie rolniczej, oznacza produkt z wyższej półki jakościowej. Ogumienie wyprodukowane w tej technologii pozwala obniżyć ciśnienie o 40% zachowując obciążenie, lub zwiększyć je o 40% pozostając przy tym samym ciśnieniu, co standardowa opona rolnicza, która jest oferowana bez oznaczenia VF.
Opony Trelleborg w 360 stopniach
Z kolei skrót IF stosowany jest na oponach, które pozwalają obniżyć ciśnienie o 20% zachowując obciążenie, lub zwiększyć je o 20% pozostając przy tym samym ciśnieniu.
Jednym z producentów opon niskociśnieniowych VF i IF jest Trelleborg. Możemy je spotkać na felgach ciągników wielu markowych producentów. - Zachęcam do zakupu opon Trelleborg VF, bo są droższe od ich standardowych odpowiedników o zaledwie 4-5%. Kwota ta szybko się zwróci dzięki mniejszemu ugniataniu gleby oraz lepszej trakcji na polu. W efekcie pracy na niskim ciśnieniu zużycie paliwa będzie wyraźnie niższe - wyjaśnia Marian Smoliński z firmy Trelleborg.
Turbodoładowanie trakcji opony
Opony niskociśnieniowe Trelleborg VF i IF mają jeszcze jedną ważną zaletę. To bieżnik schodkowy powstający w ramach technologii ProgressiveTraction. Podwójna krawędź klocka zwiększa przyczepność opony do podłoża, bo jest jakby drugim stopniem pozwalającym oponie lepiej zakotwiczyć się w glebie. Działają one po sobie w krótkim odstępie czasu i można je nazwać swoistym turbodoładowaniem trakcji opony. Rozwiązanie to ma zaletę również w transporcie drogowym, bo bieżnik jest bardziej usztywniony i dzięki temu mniej podatny na drgania. Po prostu solidna podstawa schodkowego klocka znacznie redukuje wibracje, co zwiększa komfort jazdy.
Wyjątkowe opony dla Valtry od Trelleborga
W związku z wyższymi obciążeniami występującymi w oponie niskociśnieniowej jest ona zbudowana z innego rodzaju karkasu niż ogumienie standardowe. Ponadto ma ulepszoną konstrukcję stopki, która jest bardziej płaska i lepiej przylega do obręczy felgi. Nic dziwnego, że ten element opony musiał zostać zmieniony. To stopka przenosi największe obciążenia i jest przysłowiową piętą Achillesa każdej opony.
Ciągnikowe opony rolnicze marki Trelleborg budowane są w taki sposób, aby posiadały zdolność do samooczyszczania przestrzeni pomiędzy klockami bieżnika. Dlatego w tych miejscach można zauważyć podział na kilka fragmentów – nie jest to płaska powierzchnia. Dzięki temu podczas pracy opony fragmenty te w pewnym stopniu poruszają się względem siebie i następuje szybsze usuwanie zgromadzonej tam gleby.
Jakie ciśnienie, taka trwałość opony
W praktyce wielu rolników jeździ traktorami na tym samym ciśnieniu, często nie wiedząc, ile ono wynosi. Może to doprowadzić do trwałego zniszczenia opony, która, jak wiadomo, nie jest tania.
Trelleborg - innowacyjne rozwiązania dla opon prezentowane podczas EIMA
- Z naszej praktyki zawodowej wynika, że 90% problemów z oponami jest spowodowanych nieprawidłowym doborem ciśnienia powietrza. Dlatego warto je często kontrolować i dostosowywać do wykonywanej pracy. Pozwoli to wykorzystać potencjał nowoczesnej opony rolniczej, której żywotność wynosi przynajmniej dziesięć tysięcy godzin pracy - mówi Bogdan Mackiewicz z firmy Trelleborg.
Uwaga - częsta jazda ze zbyt niskim ciśnieniem w ciężkim transporcie drogowym spowoduje zniszczenie ciągnikowej opony rolniczej. Z drugiej strony ciągła praca z wysokim ciśnieniem, zwłaszcza opon typu VF i IF, nie ma sensu w pracach polowych, bo powoduje wielkie straty (nadmierne ugniatanie i poślizg). Dlatego warto zmieniać ciśnienie w oponach traktora i przede wszystkim okresowo sprawdzać jego wartość.
Ciśnienie w oponach ciągnika pracującego na polu powinno być możliwie niskie, co niesie ze sobą szereg wspomnianych korzyści: ugniatanie gleby jest niższe, poślizg mniejszy i w efekcie uzyskuje się mniejsze spalanie paliwa. Pracę z ciśnieniem wynoszącym ok. 1 bara (dobór zależny od obciążeń osi ciągnika) umożliwiają opony niskociśnieniowe, które oznaczone są wspomnianym skrótem VF, a nieznacznie wyższym oznaczone skrótem IF.
Nie oznacza to jednak, że z tak niskim ciśnieniem możemy wykonywać ciężki transport drogowy! Każde ruszanie z przyczepami załadowanymi ciężkim ładunkiem powoduje najpierw drastyczne obciążenie tylnej osi traktora - można powiedzieć, że w ciągu kilku sekund felgi siedzą na ziemi, a opony są maksymalnie wypłaszczone. Wiedząc o tym nietrudno zrozumieć, że zbyt niskie ciśnienie powietrza w oponach tylnej osi z czasem doprowadzi do ich zniszczenia. Dlatego w ciężkim transporcie drogowym nawet opony niskociśnieniowe traktora powinny być dopompowane do poziomu 1,6 bara, a czasami nawet 2 barów.
- Artykuł ukazał się w "Rolniczym Przeglądzie Technicznym". ZAPRENUMERUJ