Opony Alliance w technologii VF
Yokohama Off-Highway Tires, czyli globalny producent rozwiązań oponiarskich do jazdy poza drogami publicznymi ogłosił wyniki badań opon Alliance VF do ciągników i maszyn rolniczych. Technologia VF pozwoliła podczas pracy polowej zmniejszyć poślizg kół i zagęszczenie gleby oraz wpłynęła na zwiększenie plonów.
Przypominamy, że japońska firma Yokohama Rubber w październiku 2020 r. połączyła swoje przedsiębiorstwa oponiarskie produkujące opony do zastosowań pozadrogowych (Off Highway) pod jedną nazwą - Yokohama Off-Highway Tires (YOHT).
Konsolidacja Yokohamy i ATG
W grupie znalazły się opony Alliance Tire Group (ATG) z markami Alliance, Galaxy i Primex, które Yokohama nabyła w 2016 r. Ostatecznie w wyniku zmian własnościowych znak towarowy ATG został wycofany 1 stycznia 2021 r. Od tego dnia producentem opon jest YOHT, który posiada ośrodki badawczo-rozwojowe w Japonii, Indiach i USA oraz 7 zakładów produkcyjnych (jeden w budowie) w 3 krajach.
Dwa życia opon Agri Star II
Sztandarowe opony rolnicze YOHT noszą nazwę Agri Star II i obejmują serie: 70, 85 i 90-95. Kluczową cechą tego ogumienia jest technologia Stratified Layer Technology (SLT). - W oponie SLT każdy blok bieżnika składa się z dwóch warstw o innym nachyleniu: pierwsza, czyli górna ma profil wielokątowy, a druga dolna profil jednokątowy. Połączenie tych dwóch warstw zapewnia skuteczną i długotrwałą trakcję, lepszą sterowność na drodze i lepsze hamowanie. Gdy zużyje się górna warstwa bieżnika, po zużyciu 40% głębokości, do działania wkracza dolna warstwa, gdzie żebra bieżnika zmieniają swoją geometrię i zapewniają tak dobrą przyczepność jak całkiem nowa opona - wyjaśnia Marcin Młodożeniec, dyrektor handlowy YOHT na Polskę.
Galaxy LHD 510 SDS - nowa pełna opona do ładowarek
W tym roku opony rolnicze Agri Star II zyskały 12 dodatkowych rozmiarów. Dzięki temu ich oferta obejmuje ich obecnie 90.
Testy w Danii
Opony Alliance (z grupy Agriflex+) wyprodukowane w technologii VF (o bardzo dużej elastyczności) w 2021 r.
przeszły badania na polu nawożonym gnojowicą przed siewem kukurydzy. Zostały przeprowadzone przez duńską instytucję SEGES Innovation, która jest wiodącym ośrodkiem wiedzy i innowacji w dziedzinie rolnictwa w tym kraju.
Podczas testu na ciągniku na przedniej i tylnej osi założone były opony Alliance Agriflex 372 VF (o dużej elastyczności). Traktor był zagregowany z 3-osiowym wozem asenizacyjnym, na kołach którego zamontowane były opony Agriflex 389 VF. Dzięki aplikatorowi doglebowemu gnojowica była wnoszona pod powierzchnię gleby.
Wyniki badań (w porównaniu z oponami konwencjonalnymi) wykazały pozytywne efekty stosowania opon Alliance Agriflex 372 VF i Agriflex 389 VF. Pomimo optymalnych warunków do pracy i suchej gleby niskie ciśnienie powietrza w oponach VF zmniejszyło o połowę głębokość przejazdów podczas aplikacji gnojowicy - z 79 do 45 mm.
Wyjątkowe opony dla Valtry od Trelleborga
- Naukowcy informują, że oprócz wyraźnego zmniejszenia głębokości śladów zmniejszono również poślizg kół o 4,4%, a pomiary z użyciem penetrometru wykazały mniejsze zagęszczenie gleby w "śladach opon VF" w strefie gleby od 0 do 40 cm. Ten efekt mniejszego zagęszczenia gleby był istotny nawet na głębokości 20-25 cm - zaznacza Jerzy Kałucki, terenowy przedstawiciel handlowy w Polsce w Yokohama Off-Highway Tires.
Kolejnym plusem pracy na oponach VF był wzrost plonów. - W zależności od szerokości aplikacji gnojowicy - efekty te zaowocowały wzrostem plonów od 1,5 do 2,2% na hektar. Obliczony zysk w wyniku wyższych plonów i mniejszego poślizgu opon na poletkach, na których zastosowano opony VF wyniósł od 21,8 do 32 euro na hektar. Wyniki te stanowią wyraźny dowód na to, że opony Alliance VF rzeczywiście się opłacają - pod względem skutecznej ochrony gleby i zwiększonych dochodów rolników - dodaje Jerzy Kałucki.
Testy we Francji
Opony Alliance Agriflex 372 VF testowane były również w 2020 r. we francuskim instytucie IRSTEA. - Badania pokazały, że opona Agriflex 372 VF przewyższyła konkurencyjne opony IF klasy premium w prawie wszystkich parametrach testowych i była mniej więcej równorzędnym partnerem dla konkurencyjnej opony VF klasy premium. Opona Agriflex 372 VF jest dostępna w znacząco niższej cenie, a jej osiągi i całkowity koszt eksploatacji sprawiają, że jest to bezkonkurencyjny pakiet i doskonały stosunek jakości do ceny - mówi Marcin Młodożeniec.
- Artykuł ukazał się w "Rolniczym Przeglądzie Technicznym". ZAPRENUMERUJ