Filtry z Sędziszowa trzymają jakość
Kontrola trzystopniowa
W PZL Sędziszów prowadzona jest trzystopniowa kontrola jakości wytwarzanych filtrów. W pierwszym etapie sprawdzane są zakupione materiały do ich produkcji, takie jak m.in. papier filtracyjny – jego grubość, przepuszczalność powietrza, wielkość por i wytrzymałość. Badania odbywają się w kilku laboratoriach: pomiarowym, wytrzymałościowym, chemicznym i materiałów filtracyjnych.
Filtr cząstek stałych w ciągnikach Case IH
Kolejnym krokiem mającym na celu wytworzenie wysokojakościowych filtrów jest kontrola w czasie ich produkcji. Sprawdza się m.in. ich szczelność oraz ciśnienie otwarcia i zamknięcia zaworu. Ponadto kontroli końcowej podlega wyprodukowany gotowy produkt. Wtedy przykładowo dla filtrów puszkowych określane są: szczelność, wytrzymałość, odporność na drgania i pulsację ciśnienia oraz na korozję spowodowaną np. w warunkach zimowych solanką z jezdni. Badania filtrów paliwa i oleju polegają na sprawdzeniu ich funkcjonowania w takich samych warunkach jak w pojeździe. Przykładowo olej silnikowy podgrzewany jest do temperatury ok. 130oC.
W PZL Sędziszów ocenia się tak ważne dla każdego filtra parametry jak skuteczność oczyszczania, jego chłonność i przepuszczalność pyłu (patrz ramka). – Podczas testu do oleju dodawane są odpowiednie pyły o znormalizowanej granulacji. Oznacza to, że w każdej partii pyłu znajduje się podobna ilość cząstek o określonej wielkości. Dzięki temu można zestawiać badania przeprowadzone w różnych laboratoriach – mówi Andrzej Majka, konstruktor w Dziale Rozwoju i Badań PZL Sędziszów. Celowo zanieczyszczony olej lub powietrze przepuszczane są przez badany filtr. Po zakończeniu testu określa się, ile przyjął zanieczyszczeń oraz ile przepuścił. Najprostszym sposobem jest zważenie filtra przed badaniu i po nim na dokładnej wadze.