Dwie mapy nawozowe jednocześnie
Drugim systemem obsługiwanym przez terminal SmartTouch jest zmienne dawkowanie nawozów (VRC) na podstawie map aplikacyjnych do dwóch różnych produktów jednocześnie. To duża zaleta, bo pozwala w czasie jednego przejazdu roboczego wysiewać np. nawóz potasowy i fosforowy. Istnieją bowiem na rynku maszyny uprawowo-siewne, które mają oddzielne zbiorniki na dwa różne nawozy – ich wysiew na podstawie map obsłuży terminal SmartTouch. Oczywiście w przypadku standardowego wysiewu nawozu z rozsiewacza wystarcza obsługa jednej mapy aplikacyjnej.
Terminal Valtry może również służyć do pozyskiwania danych. To funkcje TaskDoc lub TaskDoc Pro będące po prostu programami do dokumentacji wykonywanych prac. Różnica pomiędzy nimi dotyczy sposobu przekazywania danych z ciągnika na serwer (i w drugą stronę) i z programami do zarządzania gospodarstwem, np. aplikacją do tworzenia map nawozowych. W pierwszym przypadku należy zrobić to poprzez pamięć przenośną USB, a w drugim wystarczy wykorzystać internet. TaskDoc Pro korzysta bowiem z internetu mobilnego telefonii komórkowej (GSM).
Rekord prędkości został ustanowiony w marcu 2018 roku bezzałogowym ciągnikiem Valtra T254 Versu. Pozbawiony kierowcy ciągnik odśnieżał zamkniętą drogę w południowej Finlandii z prędkością 73,171 km/h. Ciągnik Valtra T254 Versu zdobył nagrodę...
– Nowe funkcje w pewnym stopniu wzajemnie się uzupełniają, na przykład system TaskDoc wymaga Section Control. W praktyce każda funkcja wymaga układu Auto-Guide. Nowe zlecenia prac mogą być przesyłane zdalnie do ciągników z podłokietnikami SmartTouch z naszego portalu internetowego. Mogą to być m.in. mapy aplikacji nawozów. Dzięki TaskDoc jest mniej papierkowej pracy. Po rozpoczęciu pracy cała potrzebna dokumentacja zostaje stworzona automatycznie, a po zakończeniu jest przesłana bezpośrednio do systemu zarządzania gospodarstwem. Obsługa TaskDoc jest prosta i intuicyjna – mówi Sebastian Karasiewicz z Valtra Polska.
Pakiet ISOBUS za 15 tys. zł
Kupując nową Valtrę z podłokietnikiem SmartTouch, można otrzymać funkcjonalność AgControl Section (Section Control) zgodną ze standardem ISOBUS, płacąc dodatkowo 15 tys. zł netto. Pozwala na to akcja promocyjna pod nazwą „Valtra 101% Connected”. Pakiet ten zawiera również system nawigacji satelitarnej o dokładności +/- 2 cm z anteną firmy Novatel. Pozostałe komponenty tego systemu dostarcza koncern AGCO. Dostępna jest również antena marki Trimble, ale obecnie nie jest ona objęta akcją promocyjną.
Promocję „Valtra 101% Connected” uzupełnia system Valtra Connect, który pozwala zdalnie z poziomu smartfona lub komputera przeglądać parametry pracy ciągnika w czasie rzeczywistym, m.in.: ilość paliwa, lokalizację według nawigacji satelitarnej oraz sygnały przesyłane na magistrali CAN (ponad 100 parametrów pracy ciągnika). Ponadto ostatnie z wymienionych danych można udostępniać dilerowi, u którego został kupiony ciągnik. Dzięki temu będzie mógł je analizować i na bieżąco proponować czynności serwisowe lub przewidywać ewentualne awarie. Rozwiązania bezprzewodowego przesyłu danych na duże odległości w czasie rzeczywistym pozwalają kontrolować sprzęt i pracowników oraz ułatwiają optymalizację logistyki pracy w razie wystąpienia nieoczekiwanych problemów. Za pomocą usługi Valtra Connect można również przeglądać instrukcje obsługi maszyn z poziomu smartfona lub komputera.
Niezależnie od pakietu „Valtra 101% Connected” usługa Valtra Connect została wprowadzona do ciągników serii N i T. – Na początku 2018 r. wszystkie ciągniki z serii N i T z podłokietnikiem SmartTouch wyposażono w usługi telemetryczne Valtra Connect. Klienci, którzy chcą aktywować je na stałe, muszą po prostu skontaktować się ze swoim dilerem – mówi Mikko Lehikoinen, wiceprezes Valtra ds. marketingu. Usługi Valtra Connect są dodawane do nowych ciągników po cenie detalicznej, a przez pierwsze trzy lata korzystanie z nich jest bezpłatne. Od stycznia 2019 r. wszystkie ciągniki serii N i T (również HiTech i Active) są wyposażane w Valtra Connect, a wkrótce usługa ta będzie dostępna w seriach A4 i S4.