Jeden monitor w kabinie ciągnika do wszystkiego czy dwa w celu rozdzielenia pomiędzy nimi różnych informacji? Valtra zaproponowała to drugie rozwiązanie, w cenie 7 tys. zł netto, jako opcję fabryczną. Dodatkowy terminal działa w standardzie ISOBUS i obsługuje m.in. kontrolę sekcji oraz zmienne dawkowanie dwóch nawozów jednocześnie.
Wiadomo nie od dzisiaj, że montowanie w kabinie traktora kilku wyświetlaczy, z których każdy przeznaczony jest do obsługi innej maszyny, oznacza problemy. Nie dość, że monitory zajmują sporo miejsca, to dodatkowo plątanina kabli wypełnia luki pomiędzy nimi. W efekcie widok przez prawą szybę/szyby ciągnika jest skutecznie zasłonięty, a w kabinie panuje po prostu chaos. Ratunkiem jest używanie tylko terminala ciągnika działającego w ramach systemu ISOBUS, który umożliwia obsługę zagregowanej z ciągnikiem maszyny, pełniąc rolę jej wyświetlacza. Odbywa się to jednak kosztem informacji związanych z pierwotną funkcją terminala ciągnika, dla których najczęściej brakuje miejsca na ekranie lub są zmniejszone w widoku podzielonym (dwa lub cztery okna ekranu). Złotym środkiem jest zamontowanie na stałe w kabinie ciągnika drugiego uniwersalnego terminala działającego w standardzie ISOBUS, który dedykowany jest do obsługi maszyny zagregowanej z ciągnikiem.
Na początku stycznia br. miała miejsce międzynarodowa konferencja prasowa fińskiej marki Valtra. Producent z Suolahti na najbliższy sezon przygotował m.in. nowe udogodnienia oraz szersze możliwości wyposażenia w ciągnikach serii A4. Najmniejsze...
Do 36 sekcji roboczych z drugim terminalem
Producentem oferującym takie rozwiązanie jako fabryczne jest Valtra. Od 2019 roku ciągniki tej marki serii N, T i S, wyposażone standardowo w dziewięciocalowy terminal SmartTouch, można zamówić z dodatkowym identycznym monitorem w cenie promocyjnej 7 tys. zł netto. Zamontowany w kabinie ciągnika sprawdzi się do obsługi maszyn komunikujących się z traktorem w standardzie ISOBUS lub do wyświetlania obrazu z kamery. Jest to propozycja dla operatorów często korzystających z rozwiązań rolnictwa precyzyjnego. Dzięki dwóm monitorom nie ma potrzeby częstego przełączania okien na terminalu podstawowym znajdującym się na podłokietniku SmartTouch. W tym przypadku służy on do monitorowania i obsługi podzespołów ciągnika oraz automatycznego układu prowadzenia (jazdy automatycznej) AutoGuide. Ponadto monitor ten pozwala uzyskać dostęp do sygnału ISOBUS i obsługiwać takie systemy jak: Section Control, Variable Rate Control (VRC) i TaskDoc. Pierwszy producent nazywa AgControl Section. – AgControl Section to najlepszy system kontroli sekcji na rynku. Automatycznie włącza i wyłącza sekcje rzędów w siewniku lub rozsiewaczu nawozów oraz rozpylacze w opryskiwaczu, aby wyeliminować nakładki i luki. Pozwala także w prosty sposób zaplanować, zapisać i załadować pracę oraz ustawienia dla każdego pola. AgControl Section zapewnia wysoką dokładność nawet w przypadku dużych maszyn i słabej widoczności. Współpracuje ze wszystkimi kompatybilnymi maszynami ISOBUS, które spełniają wymagania normy ISO 11783 i obsługują funkcję Section Control – mówi Sebastian Karasiewicz z Valtra Polska.
AgControl Section pozwala obsługiwać do 36 sekcji roboczych, które są automatycznie wyłączane/załączane w taki sposób, aby unikać nakładek i omijaków. Ponadto można ustawiać ich poziom zachodzenia na siebie, co w przypadku siewu przekłada się na większą lub mniejszą obsadę roślin. Wiosną w Polsce pracowały już tak doposażone ciągniki marki Valtra. Jednym z nich był model T234 Direct (zdjęcia), który zagregowany był z siewnikiem Väderstad TPV wyposażonym w 10 sekcji wysiewających kukurydzę w rozstawie 75 cm. Dodatkowo z przodu ciągnika zawieszony był zbiornik FH 2200, bo podczas siewu prowadzony był jednoczesny wysiew nawozu. Po podłączeniu przewodu ISOBUS siewnika do odpowiedniego gniazda w traktorze terminal automatycznie rozpoznał maszynę. Pozwala na to standard ISOBUS, który wykorzystuje funkcję plug and play (ang. podłącz i używaj). Dzięki temu wyświetlacz w ciągniku jest od razu gotowy do współpracy z maszyną, bez konieczności konfiguracji. W czasie pracy Valtry T234 Direct na jej głównym terminalu (SmartTouch) wyświetlane były informacje związane z pracą systemu AgControl Section i AutoGuide. Można było obserwować w formie graficznej zamykanie i otwieranie siewu dla poszczególnych sekcji siewnika, co było dobrze widoczne zwłaszcza na klinach (nieregularny kształt pola). Z kolei na dodatkowym terminalu, zamontowanym w kabinie po prawej stronie, na wysokości oczu operatora wyświetlane były informacje związane z siewnikiem Väderstad TPV. To w tym miejscu ustawił on normę wysiewu nasion i nawozu oraz na bieżąco kontrolował te prace. Oczywiście znowu pozwoliło na to wykorzystanie standardu ISOBUS.