Ta niemiecka firma kojarzona jest u nas głównie z wozami asenizacyjnymi oraz rozrzutnikami do obornika. Nie wszyscy wiedzą, że wnosi ona również znaczący wkład w rozwój wielozadaniowych przyczep rolniczych.
Annaburger powstał na terenie postenerdowskiej fabryki Fortschritt. Początkowo firma ta wyspecjalizowała się w produkcji wozów asenizacyjnych. Ich produkcję rozpoczęto w 1965 r., a pierwszym modelem był HTS 30.27 o pojemności do 3 m³. Były to wozy jednoosiowe, ze stalową, ocynkowaną beczką, sprzedawaną głównie na rynek wewnętrzny byłego NRD. Na potrzeby ówczesnych gospodarstw wyprodukowano ok. 4000 sztuk tych maszyn. W 1971 r. wszedł do produkcji pierwszy model beczki wykonanej z GUP, czyli tworzywa z laminatu wzmacnianego z włóknem szklanym – HTS 100.27 i HTS 80.45. W latach 80. powstało ok. 40 tys. sztuk tych maszyn, z czego 50% sprzedano poza granicami Niemiec. Wozy te miały pojemność odpowiednio 10,6 m³ i 8 m³.
Annaburger wprowadza na rynek ciekawe rozwiązanie dotyczące transportu polowego. Koncepcja niemieckiego producenta pozwala na przewożenie załadowanych przyczep kołowych na niskopodwoziowej przyczepie gąsienicowej. Konflikt interesów...
Jednozadaniowe i uniwersalne
Annaburger Nutzfahrzeug powstała 1 sierpnia 1991 r. Jako pierwsze pojawiły się wozy asenizacyjne na podwoziu typu tandem i tridem, na osiach wahliwych firmy BPW. Beczki były dostępne w pięciu klasach wydajności oraz ze zbiornikami o pojemności od 8 do 27 m³.
Obecnie Annaburger ma w ofercie kilka różnych rodzajów maszyn podzielonych na trzy działy: pojazdy rolnicze, zabudowy i naczepy pojazdów ciężarowych oraz pojazdy specjalne. My oczywiście przybliżymy grupę maszyn rolniczych.
Wozy do transportu i aplikacji nawozów płynnych wyposażane są w pompy próżniowe (kompresory) firmy Jurop albo pompy tłokowe marki Vogelsang. Beczki pracujące na kompresorach mają zbiorniki o wielkościach od 12 do 27 m³. Z kolei przy wyposażeniu wozów w pompy tłokowe ich beczki mają objętość w zakresie 15-24 m³. Podwozie stanowi tandem lub oś potrójna.
Z maszyn jednofunkcyjnych Annaburger ma w ofercie m.in. przyczepę objętościową. Skrzynia z wysokimi ścianami mieści od 38 do 55 m³. Przyczepy te można wyposażyća w mechaniczny system wyładunku, jak i wyładowczy układ hydrauliczny przesuwający przenośnik podłogowy. W tym pierwszym przypadku maszyna opróżnia się, w zależności od pojemności skrzyni, w czasie od 60 do 80 s. Rozładunek hydrauliczny – choć jest wygodniejszy – trwa dłużej i wynosi od 60 do 180 s.
Annaburger, choć ma w ofercie maszyny o dokładnie sprecyzowanych zadaniach, rozwinął dział maszyn wielozadaniowych, uniwersalnych, sprawdzających się w różnego rodzaju pracach.
HTS Teleliner to uniwersalny rozrzutnik i przyczepa objętościowa w jednym. To co wyróżnia go spośród innych maszyn na rynku to wysuwane hydraulicznie z regulowaną bezstopniowo wysokością ściany przyczepy. Dzięki temu systemowi możemy w znacznych granicach regulować pojemność skrzyni ładunkowej, gdyż jak podaje producent, objętość skrzyni zwiększa się nawet dwukrotnie. Dzięki takiemu manewrowi można wykorzystać przyczepę do przewożenia słomy lub innych materiałów objętościowych. W tylnej części przyczep typoszeregu HTS Teleliner da się zamontować adapter do rozrzucania obornika.