Opryskiwacz Amazone Pantera 4502
Obszerna kabina Claas
Operator w środku kabiny może zobaczyć w zasadzie wszystko, gdyż wykorzystane w niej szyby są duże, a kabina ma tylko cztery cienkie słupki, co przedkłada się na bardzo dobrą widoczność. Producent pomyślał także o tak bagatelnej kwestii jak spoczynkowa pozycja ramienia wycieraczki przedniej szyby. Silniczek wycieraczki jest umieszczony centralnie, a ramię zawsze spoczywa w pozycji pionowej w dół. Działanie wycieraczki przypomina nieco ekrany Kenta, montowane w sterówkach morskich statków, gdyż jej ramię obraca się naokoło. - Kabina jest bardzo wygodna, obszerna i bardzo mocno przeszklona, co daje bardzo dobrą widoczność – stwierdza Tomasz Michalak. Operator może widzieć nawet to, co znajduje się za pojazdem i pod kołami. A to za sprawą dwóch kamer. Obraz z tej umieszczonej z tyłu zawsze włącza się podczas cofania i jest wyświetlany standardowo na panelu sterowania o nazwie Amadrive. W prezentowanym opryskiwaczu, do wyświetlania obrazu - jednocześnie z obu kamer - służy osobny monitor, z podzielonym ekranem VBV-770FM.
Wał Amazone z pierścieniami Matrix
Kabina jest ogrzewana i klimatyzowana oraz posiada węglowy filtr, aby powietrze pompowane do środka zawsze był czyste. Ponadto kabina jest tzw. nadciśnieniowa. Oznacza to, że zawsze w niej układ nawiewowy wytwarza nieco wyższe ciśnienie niż to panujące na zewnątrz. Ma to zapobiegać dostawaniu się pozostałości środków chemicznych czy oparów do środka.
Opryskiwacz posiada także dobrze rozwiązane oświetlenie. W seryjnym wyposażeniu znajduje się 6 reflektorów roboczych z przodu, na rogach kabiny. Dodatkowo są także reflektory boczne o nazwie Side-View, W opcjonalnym wyposażeniu lampy mogą mieć żarniki ksenonowe. Światło jest także skierowane przez osobne lampy na obszar roboczy podczas napełniania i oraz przygotowywania roztworu roboczego. Oświetlona jest także belka. W standardzie skierowane są na nią 4 reflektory, z kolei w opcji nad każdą z wielopozycyjnych głowic znajdują się diody LED. - Dzięki temu bardzo dobrze widać, czy dany rozpylacz pracuje i czy wytwarza równy strumień cieczy użytkowej, a jazda w nocy staje się przyjemniejsza – przyznaje rolnik z Lubomierza.
Wielofunkcyjna dźwignia
Operator według motto Amazone, ma wsiąść do kabiny i jechać. Dlatego niemiecki producent wspiera proste rozwiązania i stosuje je kiedy tylko może. W kabinie na operatora czeka wielofunkcyjna dźwignia sterowania, zwana popularnie dżojstikiem. Obecne na nim 7 przycisków z przedniej strony, służy do przełączania 12 funkcji funkcji, a poprzez przełączanie poziomów sterowania maszyną dostępnych z dżojstika jednym palcem możemy sterować aż 36 funkcjami maszyny. Poziom pierwszy, dostępny bezpośrednio, pozwala na włączenie oprysku, sterowanie liczbą sekcji dysz na belce polowej osobno dla każdej ze stron oraz na korektę dawki oprysku. Ponadto można z tego poziomu decydować o uruchomieniu tzw. dysz krawędziowych.
Poziom drugi, uzyskiwany wraz ze wciśnięciem przycisku od przedniej strony rękojeści dźwigni, daje możliwość zmiany kąta ustawienia belki polowej (np. w formie tzw. jaskółki), ustawienie odległości belki od poziomu łanu, jak i pochylenia całej belki. Trzeci poziom dostępu do sterowania dżojstikiem włączany przyciskiem z czerwoną obwódką na dźwigni, odpowiada za składanie belki oraz ułożenie jej do położenia transportowego. W każdym podmenu przycisków wielofunkcyjnej dźwigni możemy sterować skrętem tylnych kół, co przydatne jest podczas prac na zboczach, kiedy opryskiwacz może się z nich ześlizgiwać.
Wielofunkcyjna dźwignia to także główne narzędzie sterowania prędkością jazdy maszyny. Im dalej przesuniemy ją wprzód, tym pojedziemy szybciej do przodu, a po cofnięciu dźwigni, pojazd włącza hamulec hydrostatyczny. Jeśli przesuniemy dźwignię za występ w podłokietniku, maszyna zacznie cofać. W takim momencie rozbrzmiewa ostrzegawczy brzęczyk oraz włącza się automatycznie kamera cofania.
Centrum sterowania ruchem – Amadrive
Operator nie może sterować wszystkimi ustawieniami poprzez dżojstik. System regulacji oraz wstępnych ustawień parametrów pracy, operator może wykorzystać w centrum zarządzania pojazdem – Amadrive. Obecny na tym wyświetlaczu ikonki pozwalają na wejście do danego menu, w celu wykonania ustawień, dotyczących głównie: prędkości poruszania się maszyny po polu – tempomatu, trybu pracy silnika (power albo eco), sterowania funkcjami oprysku oraz zachowaniem się belki na uwrociach. Można również sterować podwoziem, jak np. rozstawem kół oraz obrotami pompy cieczowej armatury opryskowej i oświetleniem roboczym. Można także wywołać i sprawdzić parametry pracy poszczególnych podzespołów. - Sterowanie funkcjami na monitorach w kabinie Pantery jest proste i intuicyjne. Łatwo jest ustawić wymagane parametry – mówi Tomasz Michalak.
Więcej w miesięczniku RPT 9/2015 - ZAPRENUMERUJ