Przyczepa Europrofi 5510 Combiline
Prosta obsługa
Przyczepa Europrofi Combiline do pracy wymaga podłączenia do ciągnika jednego gniazda ciśnieniowego oraz jednego tzw. wolnego spływu. W przypadku posiadania traktora z systemem load sensing, można także podłączyć przyczepę pod ten układ, co spowoduje regulowanie pracy pompy hydraulicznej ciągnika przez hydraulikę przyczepy.
Przyczepa posiada rozbudowany blok zaworowy oraz system elektrozaworów. Dzięki temu sterowanie przyczepą jest proste i następuje poprzez mały sterownik elektroniczny, na którym znajdują się przyciski z czytelnymi piktogramami. Jeśli mamy ciągnik z Isobusem, możemy także podłączyć do niego przyczepę i korzystać z funkcjonalności tego typu połączenia, bez konieczności montowania dodatkowych sterowników. Warto wspomnieć, że układ hydrauliczny przyczepy posiada własny filtr oleju wyposażony w indykator zanieczyszczenia. Informuje on, czy filtr jest jeszcze zdatny do pracy, czy należy go już wymienić.
Automatyka załadunku
System elektroniczny Europrofi Combiline daje możliwość automatycznego zapełniania i optymalnego wykorzystania przestrzeni ładunkowej oraz odciąża operatora. Układ ten opiera sterownie na dwóch czujnikach umieszczonych w przedniej klapie wozu. Dolny, zwany czujnikiem mokrej masy, pracuje głównie kiedy zbieramy zielonki. Z kolei górny czujnik – tzw. czujnik masy suchej, odpowiada za przesuw taśmy podłogowej, podczas zbioru np. siana czy słomy.
Przyczepa wciąga masę aż się ona wypiętrzy, bez posuwu podłogi. Dopiero kiedy masa ta zacznie naciskać na przednią ściankę maszyny, wtedy włącza się przenośnik podłogowy. Czujniki są regulowane. Istnieje oczywiście możliwość wyłączenia układu i prowadzenia pracy bez samokontroli zapełniania przyczepy, nie jest to jednak zalecany sposób prowadzenia zbioru.
Regulacje i ustawienia
Przyczepa Europrofi 5510 Combiline posiada regulowany dyszel, co pozwala łączyć ją z ciągnikiem poprzez dolny lub górny zaczep. Po podłączeniu dyszla oraz przewodów, należy wyregulować wysokość przyczepy. - Określa się ją odległością osi ramy kół podbieracza od podłoża. Właściwe wartości podane są nie tylko w instrukcji obsługi, ale również na naklejkach w okolicy dyszla i podbieracza. Aby dobrze wyregulować zaczep, należy w pierwszej kolejności unieść przyczepę na żądaną wysokość w opisywanym przypadku na 48 cm, następnie zmierzyć różnicę jaka jest na siłownikach, czyli ile centymetrów wysunęło się tłoczysko. Kolejny krok to opuszczenie maszyny na nogę podporową, wyłączenie hydrauliki ciągnika i wyregulowanie siłowników o różnicę która nam wyszła z pomiaru,. Regulacji dokonujemy popuszczając nakrętkę kontrującą i kręcąc tłoczyskiem siłownika. Pamiętajmy jednak o tym, by w trakcie regulacji co jakiś czas wciskać przycisk podnoszenia i opuszczania dyszla w celu spuszczenia oleju z siłowników – omawia Przemysław Gliwa z Pöttinger Polska.
Jeśli mamy ustawioną wysokość przyczepy, wtedy można przystąpić do regulacji wysokości podbieracza. Regulację tę przeprowadzamy, tak samo po obu stronach maszyny. Każda przyczepa Europrofi ma nową, 35-nożową belkę. Jej opuszczanie i odryglowanie w celu wysunięcia spod rotora, następuje przy użyciu przycisków na boku przyczepy. Z kolei z panelu sterującego możemy tylko opuścić noże, aby odblokować kanał. Przycisków na maszynie używamy głównie wtedy, kiedy noże są już stępione i trzeba je wyjąć i naostrzyć lub obrócić. Wyjęcie noży należy poprzedzić ich odblokowaniem. W tym celu trzeba otworzyć zawór znajdujący się pod boczną lewą pokrywą, nad rotorem maszyny i wcisnąć przycisk opuszczania noży na lewym boku maszyny.