Przyczepa Europrofi 5510 Combiline
Austriacki producent maszyn rolniczych - firma Pöttinger, wprowadziła do swojej oferty nową grupę przyczep samozbierających – Europrofi Combiline. Sprawdziliśmy – na podstawie modelu 5510 – co ma nowego.
- Europrofi Combiline, zawiera trzy podstawowe modele: 4510 L/4510 D, 5010 L/5010 D oraz 5510 L/5510 D. Są to maszyny, mające spełniać oczekiwania zarówno klientów potrzebujących przyczepy samozbierającej, jak i do przewozu materiałów objętościowych m.in. siana, czy słomy. Generalnie nowa seria Europrofi zyskała wyższe pozycjonowanie na rynku maszyn do zbioru z uwagi na zastosowanie rozwiązań zarezerwowanych dotąd dla większych i bardziej zaawansowanych technicznie modeli. Jest to m.in. wzmocniona konstrukcja zabudowy, brak linek ograniczających u góry przyczepy i automatyka załadowcza przejęta z typoszeregu Jumbo Combiline – mów Juliusz Tyrakowski dyrektor Pöttinger Polska. Przyczepa przeznaczona jest dla średnich i dużych gospodarstw. Maszyny nowej serii mieszczą ok. 50-55 m3 rozluźnionej masy, a zabudowa ich jest sztywna i nie wymaga dodatkowych elementów jak wsporniki oraz linki, które były wymagane przy adaptacji maszyn poprzedniej grupy.
Więcej noży – lepsze cięcie
Europrofi Combiline 5510 ma 35 noży, czyli o 4 więcej, niż w poprzedniej wersji. Maszyna tnie zielonkę na odcinki o długości ok. 40 mm. Pomaga w tym rotor o większej średnicy 800 mm, wykonany ze specjalnej stali drobnoziarnistej Durostal 500. Przyczepa została wyposażona w zupełnie przekonstruowaną belkę nożową Powercut, na której znajdują się nowe dwustronne noże Twinblade. Kiedy zauważymy, że są już stępione z jednej strony, wystarczy je obrócić i pracować dalej.
Warto wspomnieć o tym, że każdy nóż posiada indywidualne zabezpieczenie sprężynowe non stop. W momencie trafienia na twardy materiał, nóż uchyla się, a po chwili wraca do pozycji roboczej. Jednak najbardziej istotną cechą różniącą dwa typoszeregi tych maszyn jest zastosowanie przekładni zębatej, zamiast napędu łańcuchowego. Europrofi Combiline ma również inny podbieracz. Obecnie jest to krzywkowy moduł 6-rzędowy, wraz z rolką uderzeniową wyrównującą i przytrzymującą pokos podczas wciągania go przez rotor.
Uniwersalna zabudowa
Przyczepy typoszeregu Europrofi Combiline, mają nową sztywną zabudowę. Pozwala ona na szybkie dostosowanie do pracy jako przyczepa objętościowa. Wystarczy złożyć przednią górną klapę z czujnikami suchej masy i opuścić ją do środka ażurowej skrzyni ładunkowej. Klapa jest składana hydraulicznie.
Maszyna, poza zamianą napędu, ma jeszcze kilka modernizacji, wpływających na zmniejszenie energochłonności. Jest to m.in. obniżenie o 15 cm przedniej części podłogi, znajdującej się nad rotorem. Dzięki temu droga materiału z rotora na podłogę przyczepy, uległa znacznemu skróceniu. Zdaniem producenta m.in. dzięki temu, maszyna o tak dużej pojemności wymaga ciągnika o takiej samej mocy, jak starsze modele przyczep Europrofi, pracujące z mniejszą liczbą noży. Obecnie dla 55-metrowej pojemności maszyny, wystarcza już 130-konny ciągnik, choć do pracy w pełnym komforcie wymagany jest traktor o mocy 150-160 KM.